Food Prepping 2.1

Food Prepping 2,1 beskriver endnu et lille skridt i retning af at foodpreppe både til ugens frokoster og aftensmåltider. Sidste søndag brugte jeg en formiddag i køkkenet på at foodpreppe de viste pålæg og tilbehør. Jeg fik også kogt kikærter, bønner og linser, samt lavet tomatsuppe og bagt kernebrød.

Food Prepping 2,1
Foodpreppet pålæg, grønt tilbehør og kogte kikærter, bønner og linser.

Jeg har fået den ide, at jeg vil lave et overskud af madpakkepålæg til fryseren, så jeg måske i næste weekend kan koncentrere mig om at foodpreppe til den kommende uges aftensmåltider.
“Hvorfor egentlig ikke lave dobbelt portion pålæg, når jeg alligevel er i gang?” 
“Måske vil det give mere luft og tid til forberedelserne af vores aftensmad?”
Jeg øver mig på at angribe vores forberedelser af ugens måltider på forskellige måder.
Jeg ønsker nemlig at afprøve nogle forskellige taktikker/ideer, for at finde “den GODE måde” for os – dvs. Den Food Prepping style, som passer til vores hverdag 😀
I sidste ende skal Food Prepping give god mening og opleves som en hjælp og lettelse for os i hverdagen – og helst uden at gøre weekenden til én stor arbejdslejr med madlavning.

Food Prepping 2,1
Smørepostej, syltede rødløg, rødbedehummus, marinerede bønner m.m.

På billedet ses resultatet af søndagens arbejde:
Smørepostej, syltede rødløg, rødbedehummus, marinerede bønner, grønt tilbehør og kogte bønner.
Det grønne tilbehør er rucola, rød peber, gulerødder, glaskål, jordskokker og mungbønnespirer.
(Det tager faktisk kun 2 dage at spire mungbønner).

Frokost med foodpreppet pålæg
Frokost med foodpreppet pålæg

Samtidig med min foodprepping af pålæg og tilbehør, lavede jeg en grydefuld tomatsuppe og bagte en portion kernebrød. Suppen og brødet blev vores aftensmad tirsdag og onsdag. Om onsdagen blev den suppleret med en kålsalat. Pastaen kogte jeg først om tirsdagen, da den absolut bliver lækrest ved ikke at blive opbevaret i suppen.

Tomatsuppe med linsepasta og glutenfri kernebrød
Tirsdag: Tomatsuppe med linsepasta, mungbønnespirer og glutenfri kernebrød

Opskrifter:

Smørepostej med grønkål og hasselnødder
Glutenfri. Opskriften er fra Kirsten Skaarups bog: "Klimakærlige frikadeller, bøffer, pateer & postejer".
Se opskriften
Smørepålæg med grønkål og hasselnødder
Vegansk rødbedehummus
Glutenfri
Se opskriften
Vegansk rødbedehummus
Marinerede kogte bønner
Opskriften er fra bogen "Fra en plantespisers køkken - vegansk mad helt enkelt", som er skrevet af Marianne Lodberg. Der er frit valg på, hvilke bønner, du vil bruge, og du kan tilføje linser eller erstatte bønnerne med linser.
Se opskriften
Marinerede kogte bønner
Tomatsuppe med pasta og basillikum - tilsat hvide bønner
Glutenfri, hvis du bruger glutenfri pasta
Se opskriften
Tomatsuppe med hvide bønner og pasta
Glutenfri kernebrød
Glutenfri 18-24stk. Kikærtemelet kan udskiftes med valgfri type af mel.
Se opskriften
Glutenfri kernebrød

Syltede rødløg fungerer fantastisk til smørepostejen og laves ved at skære et par rødløg i skiver og koge dem 2 minutter i lige dele eddike og sukker. Opbevares i lagen, som kan genbruges flere gange.

Du kan læse et indlæg om at koge bønner og kikærter HER

Du kan læse mine øvrige indlæg om Food Prepping HER og HER og HER og HER og HER

2 Comments

  1. Jeg synes det er spændende det her med at investere tid for at få mere overskud i løbet af ugen. Jeg synes jeg har styr på aftensmaden, men kunne lære en hel del af dig i forhold til frokost.
    Kunne du på et tidspunkt dele lidt om hvordan du planlægger det hele, bruger du bare hvad der nu er i køleskabet eller handler du specifikt ind til at det er noget bestemt I skal spise til frokost?

    • Helle Reply

      Hej Mette
      Tak for din dejlige kommentar 🙂
      God ide at jeg tager den vinkel på et indlæg, som du foreslår.
      Der går jo altid en planlægning forud for min foodprepping – – det går jeg lidt i tænkeboks med 😀
      Kærlig hilsen Helle

Kommentér

Navigate