Food prepping 2.0

Food prepping betyder at forberede f.eks. pålæg, grønt tilbehør og andre ingredienser til sine måltider, så det bliver nemmere at lave sig en sund madpakke, frokost eller aftensmad.
At foodpreppe er at investere noget TID i at gøre det nemmere for sig selv, og dermed spare TID, når det virkelig gælder – nemlig når madpakken skal smøres, eller aftensmaden skal på bordet 🙂

Jeg er blevet virkelig god til at lave forberedelser til vores frokoster og madpakker.
Jeg bruger 1-2 timer i weekenden på at Food Preppe til den kommende uge, hvilket er super skønt, fordi det sikrer, at jeg tager nogle gode valg for min madpakke, som er det, jeg helst vil.
Jeg drømmer om at tage mine Food Prepping-vaner et skridt videre og i højere grad kombinere og sammentænke både frokost og aftensmad.
I forrige weekend tog jeg de første små skridt i den retning.
I “veganermorspillet” (reference super Mario) er jeg gået i gang med Food prepping level 2,0 😉

Food prepping 2.0
Food Prepping – Basic  med ærtespread, hummus, marinerede bønner, restefrikadeller og grønt.

Forrige lørdag brugte jeg en time på at lave de pålæg og tilbehør, som ses på billedet, og samtidig var det vores lørdags frokost. Jeg lavede dobbelt portion hummus med soltørrede tomater, 1 x ærtespread, marinerede bønner og grønt tilbehør. Frikadellerne med squash og linser var til rest fra aftensmaden fredag.

Jeg er vild med madpakker i form af salatglas med hummus, kålsalat og falafler.
Derfor besluttede jeg, at vores aftensmad om søndagen skulle være falafler og kikærtesalat.
Jeg ville bruge halvdelen af den hummus, jeg lige havde foodpreppet, og resterne af falafler og kikærtesalat til salatglas. Jeg fik lavet 5 salatglas (kan holde sig ca. 5 dage i køleskab), som jeg delte med min mand, og det er det nærmeste jeg kommer på at smøre madpakke til ham – Han blev glad  😀

Food prepping 2.0
Food prepping 2.0: Salatglas med hummus, kålsalat, falafler og syltede hokkaido.

Der blev samtidig falafler nok til, at jeg også kunne komme falafler på en hummustallerken, som var planlagt til aftensmad mandag aften. Således fik jeg sammenkædet to gange aftensmad med min frokost-food-prepping. Hvilket både er praktisk og lidt sjovt.

Hummustallerken med bagte søde kartofler, falafler, ristede kikærter og kålsalat
Hummustallerken med bagte søde kartofler/rosenkål, falafler, ristede kikærter og kålsalat

Food Prepping Basic

Hos os går en helt almindelig og simpel food prepping ud på at tilberede smørepålæg, + evt. andet pålæg (frikadeller, bøffer, panerede pastinakker), marinerede bønner, grønt tilbehør, frugt og brød.
I forrige lavede jeg:
Smørepålæg: Hummus med soltørrede tomater og ærtespread. Jeg laver for det meste to slags smørepålæg, eller én slags og en gang frikadeller. Hvis jeg skønner, jeg får lavet for meget pålæg til ugens forbrug, fryser jeg noget af det med det samme – det  er jo nemt at tø op igen 🙂
Andet pålæg: Falafler (ikke med på billedet)
Marinerede bønner: I denne uge med sorte bønner og tørrede grønne ærter (udblødte og kogt).
Marinerede bønner kan varieres efter hvilke bønner, man har, og der kan også bruges linser.
Ved brug af bønner eller linser på dåse er retten super hurtigt lavet.
Vi bruger de marinerede bønner til at komme oven på en rugbrødsmad med smørepålæg for smagens skyld og for at få flere og mere varierede proteiner. Find opskriften HER
Grønt: Hakket palmekål, rød snackpeber, gulerodsstave og stave af glaskål.
Frugt: Vi er opmærksomme på at få købt forskelligt frugt, som kan supplere madpakken. Lige for tiden har vi Elstaræbler og clementiner.
Brød: Vi bager selv vores brød løbende og uafhængigt af food prepping, men ellers høre det med til at foodpreppe frokostting, at få købt brød til ugens madpakker.
Rester:  Squashfrikadeller fra aftensmaden lørdag.

Food Prepping 2,0

Jeg fik taget hul på en mere udvidet Food Prepping, hvor to af ugens aftensmåltider også blev tænkt ind i mine forberedelser. Hensigten med at lave udvidet Food Prepping er at lette madlavningen i travle uger. Det skal være en hjælp til at gøre både frokost og aftensmad nemmere, sjovere og madmæssigt fortsat både SUNDE OG SKØNNE 😀

Jeg kan godt lide at gribe nye vaner an, ved at starte med nogle små skridt. Hvorefter jeg udvælger et næste bedste skridt, hvilket får mig til at føle kontrol.  Som regel ender det i en ny og ønsket vane.

Som et første skridt har jeg sammenkædet 2-3 måltider, hvor ingredienserne passer sammen, og hvor jeg ved at lave lidt større portioner, kan anvende rester til andre lækre retter.
Aftensmad søndag: Falafler og kikærtesalat (= en kål-rucolasalat med ristede kikærter).
Jeg lavede en stor kikærtesalat og ristede ekstra mange kikærter.
Aftensmad mandag: Hummustallerken med bl.a. falafler og ristede kikærter. Jeg lavede en lille frisk kålsalat og bagte nogle søde kartoffelfritter og halve rosenkål.
5 X Madpakker bestående af salatglas med hummus, reste-kikærtesalat og falafler.
Salatglassene blev allerede lavet søndag aften (holder op til 5 dage i køleskab).

Hummustallerken med bagte søde kartofler, falafler, ristede kikærter og kålsalat
Hummustallerken med bagte søde kartofler, falafler, ristede kikærter og kålsalat
Salatglas med hummus, kålsalat, falafler og syltede hokkaido
Salatglas med hummus, kålsalat, falafler og syltede hokkaido

Evaluering: Jeg synes, det er sjovt at foodpreppe og tænker, der nemt kan “gå sport i det” 😀
Et næste bedste skridt til en kommende uges madplan kunne være, at vi i vores forberedelser også lige bager en stor plade rodfrugter og laver en kæmpe kålsalat, som dels vil gøre det hurtigt både at lave  hummustallerken og salatglas og dels kan bruges til et andet aftensmåltid i form af kålsalat med bagte rodfrugter f.eks sammen med ristet rugbrød og hummus.

Kålsalat med bagte rodfrugter
Kålsalat med bagte rodfrugter

Min mand og jeg har besluttet, at vi gerne vil lave noget afveksling til vores madpakker.
Vi har derfor lyst til at udvikle vores søndags Food Prepping til at indeholde flere ingredienser, hvormed vi både kan sammensætte forskellige salater til vores madpakker og også drage fordel heraf til vores aftensmad. F.eks vil vi gerne lave Buddha-Bowls som nem aftensmad et par gange om ugen.
En Buddha-bowl  er en portionsanrettet salatskål, med forskellige tilberedte grøntsager, bønner og ris / quinoa / kogt korn og lignende samt en god dressing, hvor alt tilsammen udgør et komplet måltid.
Se et eksempel på en Buddha Bowl fra Valdemarso HER

Det må jeg i gang med!

Du kan læse mine øvrige indlæg om Food Prepping HER og HER og HER og HER og HER

Kommentér

Navigate