Vegansk mad på campingferie i Norge

I år har min mand og jeg været på campingferie i Norge.
Da vi besluttede os for Norge, tænkte vi, at Norge formentlig er et dyrt land at handle grøntsager i, og vi planlagde derfor, at vi ville tage så meget proviant som muligt med hjemmefra.
Dette indlæg omhandler vores måltider på denne campingferie, og hvilke forestillinger og forberedelser jeg gjorde hjemmefra. Der er link til opskrifter på vegansk campingmad.
Jeg håber med indlægget at kunne inspirere til vegansk camping eller overnatning i det fri 😀
Måske kan indlægget være inspiration til ferier på mere øde steder, hvor det meste må medbringes.

Min mand og jeg har i år haft planer om, at vores sommerferie skulle være en campingtur med vores nye telt. Gerne til Læsø – men den endelige destination ville vi lade komme an på vejret.
Vi havde dog ikke forestillet os, at det ville blive så blæsrigt og og regnfuldt i Danmark, som tilfældet har været. Efter et større research omkring Nordeuropa og i Norden, endte vi med teltet på en campingplads nær ved Trondheim i Norge, hvor der var masser af sol 🙂
Læsø eller Trondheim – Så var vores planer at slappe af, læse bøger og lave rigtig meget af ingenting, hvilket er lykkedes ret godt, og samtidig har vi suget til os af Norges overvældende, smukke natur 😀

Campingferie i Norge

Vi er erfarne campister, og dette års nye udfordring bestod i at lave vegansk mad  på vores campingtur. Vi har nemlig ikke camperet siden før “veganertiden” 🙂
Selvom vi udelukkende laver vegansk mad til hverdag, oplevede jeg, at jeg alligevel skulle tænke mig ekstra om for at få pakket de rigtige ting og nok af det.
Rammen for måltiderne skulle være, som “vi plejer”, nemlig at det varme mad skulle kunne laves på vores Trangia, som min mand iøvrigt bestyrer 😉

Vegansk mad på Trangia

Vegansk campingmad:

Morgenmad:
Min mand og jeg trives rigtig godt med at starte dagen med en solid “havregrød” (powergrød), hvilket vi sagtens ville kunne lave på Trangiaen. Jeg valgte at blande gryn, kerner og tørret frugt i dagsportioner til powergrøden hjemmefra, samt pakkede mandler, chiafrø, bananer + et par kiwier til at komme oven på den færdige grød. På turen skulle vi så blot sætte grøden i blød i vand om aftenen og koge den på Trangiaen om morgenen 🙂
Det fungerede rigtig godt på denne måde 😀
Hen ad vejen måtte vi dog supplere med lidt nyt frugt til at komme over grøden (det blev til vandmelon og norske jordbær). Du kan finde en opskrift på powergrød HER

Powergrød lavet på Trangia

Frokost:
Heldigvis havde jeg et par feriedage, før vi tog afsted. Dage, som bl.a. blev brugt til at forbederede vores campingproviantering. Til selve udrejsedøgnet, som indbefattede 3 måltider, smurte jeg en del sandwich af rosmarinfoccacia med hummus, hokkaidohummus, vegansk tunsalat, marinerede bønner og cashewnøddeost.
Vi plejer at tage sandwich med på tur, og forskellen i år var bare fyldet i sandwichen, men jeg har efterhånden en vis rutine i at lave denne slags veganske sandwich 🙂

Veganske sandwich

Når jeg forbereder mig til en campingferie, tænker jeg altid over hvilke madvarer, som er frysbare, og som kan tages frosne med i køletasken. Frosne madvarer tjener to formål, dels tør det op undervejs og kan spises, når vi når frem, og dels agerer det køleelementer på udturen. I tiden op til campingturen sørgede jeg for at fryse små glas med forskelligt smørepålæg, hver gang jeg lavede noget, som også ville kunne bruges på camping. Jeg medbragte således frossen hummus, hokkaidohummus, marinerede bønner og cashewnøddeost. Og da jeg på udrejsedagen rensede rucola og salat til sandwichen, rensede jeg en ekstra stor portion, som kom i en luftfyldt pose (så salaten ikke blev mast) og det kom ligeledes med til Norge. Jeg pakkede også tomater, rød peber, en agurk, et par avocadoer, gulerødder og oliven. Sammen med en pakke rugbrød og resten af foccaciaen var der hermed basis for nogle lækre frokoster på campingturen 😀
Herudover havde vi et par glas langtidsholdbar vegansk spreads med, som vi havde købt i Helsekost, to glas peanutbutter og en pakke fuldkornstortillas… bare i reserve 😉

Vegansk frokost på camping

Aftensmad:
Vi plejer altid at have en færdiglavet, frossen middagsret med til campingturens første aftensmåltid. Som beskrevet ovenover, tør retten op på vejen mod målet, og det er skønt den første aften at have nem mad, når vi er trætte efter rejsen. I fortiden kunne det være en kødsovs.
Jeg valgte som vegansk alternativ at lave og fryse en gang aubergineratatouille, som samtidig er en livret. Den første aften blev der kogt pasta, varmet ratatouille og lavet en frisk topping med rucola, tomater, avocado og lidt æblecidereddike. Serveret med en medbragt rest bolsjebedecarpaccio en rest fra vores danske frokost inden afrejse- Mums det smagte godt 😀
Ratatouillen rakte til to dage, så vi gentog successen næste aften, akkompagneret af ristet foccacia.

Aubergineratatouille med pasta og rucolatopping

Man kan helt sikkert godt lave gourmetmad på Trangia, men det var ikke vores formål. Vi bruger så meget tid på madlavningen til hverdag, at det gerne må være nemt og hurtigt at lave mad, når vi er på camping. Det skal bare smage godt og være sundt 🙂
Jeg fyldte proviantkassen med dåsebønner, flåede tomater, alverdens krydderier, gærflager, olivenolie, æblecidereddike, fuldkornspasta, bønnespaghetti, fuldkornsris, nødder og tørret frugt, og i en lille termokasse med køleelementer kom jeg løg, hvidløg, chili, ingefær, gulerødder og et rødt spidskål.
Ideerne til aftensmåltider måtte opstå undervejs udfra disse ingredienser 😉
Spidskålet viste sig at være genialt, fordi det strakte til to aftensmåltider og to frokostsalater. Ligeledes var tortillaerne en god ide, og indgik som både frokost- og aftensmadswraps 😀

Tredje aften på turen komponerede vi en bakedbeans-gryde med løg, hvidløg, chili, spidskål og en dåse baked beans. Hertil fik vi sortbønnespaghetti.

Veganermors Veganske Tærter
Få min e-bog!

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få Veganermors Veganske Tærter

Invalid email address
Der kan gå lidt tid, før du får mails (bekræftelse + download link).
Du kan afmelde nyhedsbrevet til enhver tid.
Campingmad: Sortbønnepasta med bakedbeans-gryde

Fjerde aften på turen købte vi en dåse kokosmælk for at kunne lave en af vores livretter, nemlig karrykål med kidneybønner og med ris til.

Karrykål lavet på Trangia
Campingmad: Karrykål lavet på Trangia

Sidste aften lavede vi en helt enkelt og meget velsmagende chili sin carne, hvor der blev svitset hvidløg og chili med spidskommen, karry, salt og peber, og herefter tilføjet en dåse baked beans og en dåse kidneybønner. Serveret i tortillawraps med rucola og gærflager, blev det SÅ GODT! 🙂
Denne super simple ret er allerede blevet vores nye campingfavorit, fordi den opfylder begge vores krav til både at smage godt og at være hurtig og nem at tilberede 😀

Campingmad: Chilisincarne på Trangia
Campingmad: Chili sin carne på Trangia

Vi spiste også i Trondheim et par gange. Trondheim er Norges tredje største by, og har tre veganske spisesteder, hvoraf det ene var ferielukket. Vi spiste på “Persilleriet”, som er et lille spisested med stort take-away-aktivitet. Persilleriet minder meget om Mikuna i Århus – Skønt sted 🙂
Vi købte en vegansk lunsj-tallerken, som både var farverig, inspirerende og smagte skønt.
På “Persilleriet” købte vi også en lækker hummus med soltørrede tomater (take-away), som vi smovsede i de kommende frokoster på campingpladsen 😉

Vegansk lunsj fra "Persilleriet"
Vegansk lunsj fra “Persilleriet”

Aftensmaden købte vi på “Restaurant Hagen Bakklandet”. Vi købte en wrap,  “take-away”med falafler og hummus, og jeg fik lov til at tage billeder af deres lækre veganske buffet.

Vegansk buffet, Reaturant Hagen Bakklandet

Hjemturs-måltiderne kom mestendels til at bestå af brød, hummus og peanutbutter 😉
Men på selve campingturen har vi nydt fantastisk vegansk mad og snacks.
Det lykkedes os at medbringe det meste til madlavningen hjemmefra, og vi har kun måtte handle brød, frugt, kokosmælk og ekstra rucola. Næste gang, vi skal campere, ryger der også en dåse kokosmælk i proviantkassen 🙂

Norge er et utroligt smukt land at besøge, og sommer og sol har været en gave i år.
Håber dette indlæg kan være til inspiration for andre veganske campister 😀

I næste indlæg vil jeg beskrive vores veganske mad på sidste års sommerferie, hvor vi tilbragte en skøn uge i Sydportugal med alle vores børn.

2 Comments

1. Stine Mari Setså Reply

For en flott post! Har lett etter litt informasjon og tips om camping som Veganer i Norge siden vi i år skal ta campingferie i telt og hytter i Norge med barna. Ditt blogginnlegg kom opp når jeg søkte, tusen takk for tips og masse inspirasjon! 😀 Skal definitivt lese mer på bloggen din.

• Helle Reply

Hej Stine
      Hvor dejligt, at du kan finde inspiration hos mig.
      Norge er et fantastisk flot land at holde ferie i. Vi kommer helt sikkert også tilbage 😀