Vegansk kreolsk risret

Vegansk kreolsk risret er en ret, der minder meget om den spanske paella.
Det var en yndlingsret i familien før “veganertiden”, og jeg har ikke lavet den siden – altså før nu.
Det er en risret med kylling og rejer. En ret, som tager lang tid at lave, da kyllingen først skal koges og pilles, og man bruger både suppen og kyllingekødet i retten. Så “hvad pokker stiller man op med det?” Samtidig er det en af de retter, jeg har haft lyst til at overraske familien med. For tænk hvis det kunne lykkes at lave kreolsk risret i en vegansk version 🙂

Det gode ved et “eksperimenterende køkken” er, at tankestrukturer brydes op, og der dannes nye konstellationer. Sådan at forstå, at det, som har været en umulighed – “Farvel kreolsk risret” – pludselig bliver til “Hvad nu hvis kylling og rejer bliver erstattet af svitsede svampe og ovnstegte squash?” “Skulle man ikke give det et forsøg?”
Det blev et af de forsøg, som lykkedes første gang 🙂
Kreolsk risret er en solid og godt mættende ret, som kan serveres med flutes og en grøn salat, f.eks. Grøn salat med krydrede nødder og / eller mynteærter. Mynteærter er ærter, der svitses med løg og frisk mynte, og de fungerer super godt til Kreolsk risret – både smagsmæssigt og for ekstra proteiner.
Opskriften på mynteærter er med i dette indlæg. Mynteærterne kan bruges som tilbehør til mange andre retter også, f.eks. hvor en ret i sig selv ikke er særlig proteinrig.

Kreolsk risret med mynteærter og grøn salat
Kreolsk risret med mynteærter og grøn salat

Selvom jeg elsker at bruge mange timer i mit køkken, er jeg også af den overbevisning, at vi skal være ude i det gode vejr, når det er sommer, og så skal vi tage lidt lettere på det med at lave mad. Eller i hvert fald lave “lettere” retter med salater, sandwich, grillerier o.l.. Men paella er jo spansk og forbundet med sol og varme, og med det danske sommervejr, som det gennemsnitlig folder sig ud, skal jeg nok får sneget en gang Kreolsk risret med mynteærter ind igen hen over sommeren 🙂

Opskrift på Vegansk kreolsk risret og Mynteærter

Vegansk kreolsk risret
Print Recipe
Glutenfri
Antal personer
6
Antal personer
6
Vegansk kreolsk risret
Print Recipe
Glutenfri
Antal personer
6
Antal personer
6
Ingredienser
Mynteærter
Antal personer:
Instruktioner
  1. Varm olien i en tykbundet gryde eller stor sauterpande. Kom løg, hvidløg og peberfrugt i, og lad det simre i nogle minutter.
    Kreolsk risret
  2. Tilsæt tomater, hvidvin, bouillon og krydderier. Det hele bringes langsomt i kog.
  3. Skyl risene i en sigte under rindende koldt vand.
  4. Rør risene i tomatbouillonen lidt efter lidt. Læg låget på, og lad det simre ved svag varme 30-35min. (efter anvisningerne på risens kogetid). Spæd med ekstra væske, hvis det koger tørt eller kog uden låg til sidst, hvis det synes for vådt. Risene skal have opsuget væsken, når retten er færdig. Rør i risene med jævne mellemrum.
  5. Klargør nu champignon, squash og mynteærter
  6. Champignonerne renses og skæres i kvarte eller skiver alt efter størrelse. Svitses på en pande i lidt olivenolie med 2 spsk tamari, indtil de har væsket, og væsken er fordampet. Drys med friskkværnet peber.
    Kreolsk risret
  7. Squash renses og skæres i ½cm tykke skiver, der lægges på en bageplade med bagepapir. Pensles med olivenolie og drysses med salt og peber. Bages i ovnen ved 180gr varmluft i 15 min.
    Ovnbagte squashskiver
  8. Når risene er færdigkogte smages retten til med mere salt og peber om nødvendigt. (evt. 1 tsk birkesød eller rørsukker, hvis tomaterne er for syrlige)
    Kreolsk risret
  9. Skær squashskiverne i kvarte og kom dem i risretten sammen med champignon og vend det hele rundt.
    Kreolsk risret
  10. Kreolsk risret
Mynteærter
  1. Svits løgene nogle minutter i olivenolie for middel varme
  2. Tilsæt en pose frosne ærter, hakket mynte og salt og peber. Rør rundt nogle minutter.
  3. Læg låg på gryden, og lad ærteblandingen simre 15-20 minutter eller længere. Smag til med ekstra salt og peber om nødvendigt.
  4. Ærterne kan laves med oregano i stedet for mynte.
    Mynteærter
Recipe Notes

Jeg har altid serveret ærter til den kreolske risret.
Ærter og kreolsk risret går super godt sammen, hvis man altså kan lide ærter.
Efter jeg har prøvet at lave ærterne med løg og mynte, som jeg personligt synes smager skønt, har jeg en forestilling om, at det vil klæde risretten ret godt.

4 Comments

  1. Hold op det ser godt ud! Hvor længe antager du at retten tager at lave? Hvornår skal man gå igang, hvis man fx vil invitere venner på besøg til denne ret?

    • Helle Reply

      Hej Sanne.
      Hvis man er to, som deles om at lave retten, kan man med fordel dele sig, så én laver risene + mynteærter og den anden laver squash og svampe. Hvis du selv skal lave det hele, vil jeg antage det tager 1½ – 2 timer. Start i så fald med at forberede grøntsagerne. Rens og snit svampene, rens og skær squash. Lad svampe og squash vente, mens du sætter risene i gang. Forbered løg, hvidløg og rød peber, lav tomat”suppen” og kom risene i. Hvis det er fuldkornsris, skal de jo koge ca 35min, og røres i en gang i mellem. Det giver tid til de øvrige ingredienser. Sæt mynteærterne i gang, og herefter squashskiverne i ovnen og svits svampene som angivet i opskriften. På denne måde udnytter du tiden optimalt. Det er en fordel, at svampe og squash er varme, når de vendes i risene (så det hele ikke bliver så “grattet”). Mynteærterne er helt klart en prik over i’et, så lav dem også 🙂 Håber du prøver at lave det. Jeg har serveret det for modige kødspisere, som blev ret positivt overraskede over smagen.
      Venlig hilsen Helle

  2. Hejsa

    Jeg har gigt og vil meget gerne leve vegansk.
    Hvor meget protein skal man have om dagen.
    Forslag til morgen mad.?

    Meget flot blok du har😃

    Mvh Ann

    • Helle Reply

      Hej Ann
      Tak for din kommentar 🙂
      Ifølge Sundhed.dk har vi et gennemsnitlig behov for 0,66 g protein pr kg kropsvægt pr dag. Anbefalingerne er dog sat lidt højere til 0,83 g /kg kropsvægt.
      Hvis jeg til eksempel laver et regnstykke for mig selv(ca. 60 kg), vil jeg ud fra de to satser skulle indtage mellem 40-50 g proteiner pr dag.
      Andre steder vil du se anbefalinger for daglig proteinindtag angivet som % af det samlede energiindtag og her anbefales, at ca 10 % skal stamme fra protein (hvor et g protein tilføjer 4 kcal). Det vil for mit vedkommende også svarer til ca 50 g protein / dag.
      Gode vegetabilske fødevarekilder til proteiner er: nødder, bælgfrugter som bønner og linser, fuldkornprodukter og grøntsager.
      Du kan læse mere: https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/sundhedsoplysning/kost/vegetarkost-og-protein/

      Her står bl.a Fakta “Vegetar- og vegansk kost indeholder nok protein. Spis varieret i løbet af dagen for at sikre en god proteinkvalitet”

      Angående morgenmad er jeg ikke lige den rette at spørge – endnu da – Jeg har selv et udviklingspotentiale for at lave en mere varieret morgenmad med flere grøntsager og bær. Men hjemmelavet grøntsagsjuice evt. tilføjet hvedegræsjuice kan jeg dog godt anbefale 🙂

      Jeg håber, du opnår bedring i din gigt gennem en vegansk livsstil
      Kærlig hilsen Helle

Kommentér

Navigate