Aftensmad i uge 7

I dette indlæg giver jeg et indblik i min planlægning og forberedelser til vores første uge med foodpreppet aftensmad.  Der er links til alle opskrifter.
Uge 7, hvor rigtig mange holder ferie, har min mand og jeg arbejdet fuld skrue.
Jeg brugte søndagen i uge 6 på at foodpreppe til ugens måltider.
Det har virkelig været dejligt, at aftensmaden har været nem at sætte på bordet i løbet af ugen, og at opvasken har været lille 😀

Food Prepping handler rigtig meget om planlægning.
Først brainstormede jeg på ideer til nogle “nemme” retter, som vi kunne have lyst til at spise. Nemme fordi, retterne jo skulle kunne forberedes over nogle timer om søndagen.
Typisk mig fik jeg også lige et par nye retter på programmet 😀
Næst efter var jeg kreativ med, hvordan retterne kunne supplere hinanden.
Til sidst tog jeg stilling til, hvad jeg med fordel kunne forberede allerede søndag, og hvad jeg måtte tilbedere i løbet af ugen.
Jeg endte med at glæde mig til søndagens arbejde i køkkenet, og besluttede, at jeg ville tage billeder af vores aftensmad hver dag hele ugen til bloggen og dette indlæg.

Madplan uge 7

Mandag: Bowl med quinoa, dhal, smørbønner, falafler og kålsalat
Tirsdag: Dosa med dhal, falafler og kålsalat
Onsdag: Quinoapilaf med avocado og dampet broccoli
Torsdag: Rester fra onsdag
Fredag: Blev vi inviteret til spisning hos venner.
Weekenden: Vi har fri og laver “frisk mad” 😉

Det blev alt i alt en lidt atypisk madplan hos os, hvilket nok er typisk mig 🙂
De nye retter er indisk Dhal efter opskrift fra Vanløse blues og Dosa efter opskrift fra Meyers.
Dosaer er fermenterede linse- og rispandekager, som jeg længe har sværmet for at ville lave.
Søndagens forberedelser blev:

Food Prepping - aftensmad
Quinoa, hvidkålssalat, kogte butterbeans, falafler, dhal og tahindressing.

Quinoa: kogte en hel pose quinoa til både frokost søndag, mandagens bowl og til quinoapilaf.
Falafler: Der blev lavet en stor portion falafler, som både indgik i madpakkerne og til aftensmaden.
Hvidkålssalat: En stor hvidkålssalat er ligeledes blevet anvendt både til madpakker og aftensmad.
Indisk dhal: 4-personers indisk Dhal til både frokosten søndag, bowl mandag og til dosaer tirsdag.
Tahindressing: Til bowls og falafler.
Smørbønner:  Mest tænkt til fryseren – når jeg nu alligevel var i køkkenet 😉
Helt tilfældigt og heldigt havde jeg opbevaringsbøtter i rette størrelse til alle de tilberedte retter, og det kunne stables på en overskuelig måde i køleskabet. På forhånd havde jeg tænkt, at den udfordring måtte jeg løse kreativt efterhånden, som retterne var tilberedt.

Det skal siges, at jeg planlagde med lidt køkkenarbejde både mandag tirsdag og onsdag i form af, at jeg mandag skulle blende dosadej, tirsdag bage dosaer og onsdag lave quinoapilaf, hvoraf kun quinoaen var forberedt, samt koge broccoli. Quinoapilaf er en nem og hurtig yndlings hverdagsret med fintskårne grøntsager, som skal svitses på panden og blandes med quinoa og smuttede mandler.

Ugens måltider:

Dhal med quinoa
Søndagens frokost: Dhal med quinoa,
Food Prepping - aftensmad
Mandag: Bowl med quinoa, dhal, smørbønner, falafler, tahindressing og kålsalat
Dosa med dhal og falafler
Tirsdag: Dosa med dhal, falafler med tahindressing og kålsalat.
Quinoapilaf med broccoli og avocado
Onsdag og torsdag: Quinoapilaf med broccoli og avocado
Quinoapilaf med broccoli og avocado
Vores aftensmad onsdag og torsdag 🙂

Opskrifter:

Du kan finde opskriften på indisk Dhal hos Vanløse Blues HER
Du kan finde opskriften på Dosa hos Meyers HER

Veganske falafler
Glutenfri. Opskriften er inspireret af Luna "månebarnet", og jeg har fået lov til at dele den her på bloggen.
Se opskriften
Veganske falafler
Hvidkålssalat
Du opnår den bedste salat ved at være kræsen med dine råvarer. En velsmagende og sød appelsin kan gøre en stor forskel.
Se opskriften
Hvidkålssalat
Quinoa-pilaf
Glutenfri
Se opskriften
Quinoapilaf

Madmæssigt har vi haft en super dejlig uge 😀
I den kommende uge vil jeg finde på nogle andre middagretter – måske med nogle flere pangfarver?
En ting, som jeg er helt klar på, er, at jeg vil lave en STOR kålsalat igen (måske rødkålssalat) til brug både til frokost og aftensmad. Kålsalat er nemlig super skøn at have til supplement til alle måltiderne.  Det er så nemt, når den først er lavet, og man bare kan tage fra den 😀

Kommentér

Navigate