Vegansk Hot-pot med rucola-topping

Vegansk Hot-pot er en chili-bønnegryde, og er en af “Årstidernes” dejlige opskrifter, som vi har stiftet bekendtskab med gennem deres veganske måltidskasse.  Hot-potten er mættende og sund, og tilfredsstiller flere sanser, fordi den toppes med en rå salat af rucola, avocado og cherrytomater.
Hvide bønner og røde linser tilføjer gode proteiner til retten 🙂

Vegansk hot-pot er en skøn sommer/efterårs-servering bestående af alle disse dejlige ingredienser:

Ingredienser til Hot-pot
Ingredienser til Hot-pot og rucola-topping – billedet viser til ca. dobbelt portion af opskriften

Første gang, vi lavede Hot-pot, spiste min svigerinde med. Svigerinden havde været på ridekursus i nærheden af, hvor vi bor, og skulle overnatte hos os. Forestil dig en hel dag på hesteryg i solskin og ankomme træt hos os og få serveret Hot-pot – Hot-pot er rigtig præriemad 😀
Og i denne udgave er det endda præriemad med et elegant touch af rucola og avocado 😉
At Årstidernes måltidskasse er til 2 personer, løste vi ved at servere friskbagt suppebrød med olivenoliesmør som tilbehør, og så havde jeg lavet et lille æblekage til dessert.

Flere af “Årstidernes” veganske retter portions-anrettes ved servering, hvilket er en anderledes måde at servere hverdagsmad på i vores køkken. Festligt faktisk 😀
Jeg finder mine største og fineste dybe tallerkener frem og anretter nogle flotte tallerkener til os 🙂
Selve serveringen bliver en del af oplevelsen af maden, og denne hot-pot med rucola-topping gik rent hjem både som en fryd for øjet og for ganen 😀
Derfor er det en af de opskrifter, jeg har gentaget og gerne deler.

Vegansk Hot pot
Vegansk Hot pot med rucolatopping

Årstiderne deler også selv deres veganske opskrifter, og du kan finde deres Hot-pot HER
I Årstidernes opskrift anvendes en dåse tomater med chili. Jeg bruger hakkede tomater uden tilsætning og krydrer i stedet med frisk chili eller tørret chilipulver/flager.

Opskrift på vegansk Hot-pot med rucola-topping:

Vegansk Hot-pot med rucola-topping
Print Recipe
Opskriften er fundet hos Årstiderne. Glutenfri
Antal personer
2
Antal personer
2
Vegansk Hot-pot med rucola-topping
Print Recipe
Opskriften er fundet hos Årstiderne. Glutenfri
Antal personer
2
Antal personer
2
Ingredienser
Antal personer:
Instruktioner
  1. Afdryp bønner fra dåse og skyl under koldt vand. Eller brug en tilsvarende mængde selvkogte hvide bønner.
  2. Skyl de røde linser og afdryp i en sigte.
  3. Skyl og klargør alle grøntsager. (Billedet viser ingredienser til en dobbelt portion)
    Ingredienser til Hot-pot
  4. Sauter løg, hvidløg, hakket chili og gulerødder møre i en tykbundet gryde.
  5. Tilsæt squash og peberfrugt, sauter endnu et par minutter, og tilføj de røde linser. Steg kort. Hæld 2 dl vand på.
    Vegansk Hot pot
  6. Kog op og hæld tomatsauce på. Lad linser og grøntsager simre til alt er mørt, og spæd evt. til med lidt vand undervejs, hvis saucen bliver for tør.
  7. Vend avocadotern med cherrytomater og rucola til en avocadosalsa, og tilføj 1 spsk æblecidereddike og lidt salt og peber.
    Rucola-topping
  8. Kom de hvide bønner i gryden med linser og grønt og kog det lidt sammen. Smag til med salt, peber og evt. lidt æblecidereddike.
    Vegansk Hot pot
Servering
  1. Anret Hot pot i store skåle/dybe tallerkener, og top med avocadosalat.
    Vegansk Hot pot
  2. Velbekomme
    Vegansk Hot pot
Recipe Notes

Når maden portionsanrettes, bliver der kun rester, hvis man på forhånd indregner rester. Lav f.eks. dobbelt portion og gem halvdelen.
Hot-pot kan laves dagen før, og så vil jeg vælge at lave avocado-salsaen frisk ved servering.

Kommentér

Navigate