Vegansk champignonspaté

Nu starter årets mange julefrokoster snart. Vi er tyvstartet og har holdt frokost for en håndfuld venner. Invitationen lød dog ikke på julefrokost, men var en invitation til at prøve en vegansk frokost. Gæsterne var fem skønne ikke-veganere med stort mod til at prøve noget helt nyt.
De mødte glade og spændte op, og en af dem havde ikke sovet meget om natten af bare spændthed. De tog også glade hjem – de overlevede udfordringen – og synes endda, det var en supergod oplevelse. Maden fik meget ros 🙂

Arrangementet gav mig – som “chefkok” – mulighed for at vurdere hver ret ud fra, om den ville kunne bruges til en julefrokost 🙂
Serveringerne lød på:
Vegansk smørepålæg med ærtespread, hokkaidohummus, quinoa-rogn og tilbehør.
Grøntsagschorizo med pesto og ketchup
Lune fredsfisk med rosenkålspuré
Lun champignonspaté med syltede squash og
Bolsjebedecarpaccio
Hertil hjemmebagt rugbrød.

Hvis man har det, som jeg, at man ikke føler et behov for at kopiere den traditionelle ikke-veganske julefrokost, så kan hele denne menu sagtens udgøre retterne til en julefrokost 🙂

Lige et billede af det veganske smørepålæg serveret til vennefrokosten:

Vegansk smørepålæg til en venne-frokost
Vegansk smørepålæg til en venne-frokost

Indlæg om – og opskrifter på vegansk smørepålæg kan du finde HER
Grøntsagschorizo og fredsfisk vil der komme indlæg om på bloggen senere.

Dette indlæg handler om champignonspatéen, som er en dejlig julefrokost-agtig servering, hvor du f.eks. kan vælge at bage den i små portionsstørrelses ovnfaste skåle.
Bagt i et større fad er denne champignonspaté en super dejlig ret til almindelig aftensmad- eller til gæster. Server den f.eks. sammen med bagte rodfrugter og salat, eller kålsalat og ristet rugbrød.
Champignonspatén kan også være et bud på “stegen” til julemiddagen.
Patéen kan også med fordel bages i en tærtebund, hvilket smager super godt.
Du kan finde en opskrift  på champignonspatétærte HER

Opskrift på vegansk champignonspaté:

Vegansk champignonspaté
Print Recipe
Glutenfri. Rækker til 4 personer til aftensmad eller 8-10 portionsskåle til en frokost
Vegansk champignonspaté
Print Recipe
Glutenfri. Rækker til 4 personer til aftensmad eller 8-10 portionsskåle til en frokost
Ingredienser
Kikærtedej
Antal personer:
Instruktioner
  1. Kog risene efter anvisningen på emballagen. Lad risene køle af.
  2. Rens og hak champignon, løg, hvidløg, hasselnødder, spinat og timian. Bland dem sammen i en skål.
    Til champignonpaté
  3. Svits af to omgange blandingen på en pande med tamari. Da svampene afgiver væske er det ikke nødvendigt at bruge olie. Svits til væsken er fordampet.
    Blanding til champignonpaté
  4. Hæld blandingen i en skål. Tilsæt risene og bland det hele godt sammen. Tilføj salt og peber.
  5. Kikærtedej: Bland alle de tørre ingredienser i en skål. Kom vandet ved og rør det sammen. Konsistensen er en tyk pandekagedej.
  6. Bland kikærtedejen i fyldet og bland godt. Smag til og fornem, om der skal mere salt og peber i.
  7. Kom blandingen i et smurt ovnfast fad, eller fordel den i små smurte ovnfaste skåle. Pynt med tomater i skiver eller både og drys evt med sesamfrø.
    Vegansk champignonspaté i portionsskåle
  8. Bages ved 180 grader varmluft i 25 - 30 minutter.
    Vegansk champignonspaté
  9. Kan serveres med bagte rodfrugter og en salat. Eller bare en god kålsalat og brød.
    Vegansk champignonspaté
  10. Bagt i portionsstørrelse er de perfekte til en frokost.
    Vegansk champignonspaté i portionsskåle
Recipe Notes

Kan evt. fryses ubagte og bages, når de skal serveres.
Tomater kan evt. undlades, når de ikke er i sæson.

Kommentér

Navigate