Sunde grønne smoothies

Grønne smoothies er en af mine små skridt i en sundere og grønnere retning, som jeg er begyndt at lave som eftermiddagssnack, når jeg kommer fra arbejde – godt nok ikke på daglig basis (endnu), men 2-3 gange om ugen. Det er et bevidst forsøg på at få endnu flere grøntsager ind i vores kost.
Selvom vi nok allerede spiser mange grøntsager, er der mange dage, hvor vi ikke når op på de anbefalede 600 g, og allerhelst vil jeg gerne indtage lunt over 600 g grøntsager om dagen
Jeg har derfor været i tænkeboks omkring, hvordan vi kan lykkes med at få minimum 600 g og gerne 1000 g grøntsager, bær og frugt i vores daglige kost, og særligt vil jeg gerne øge vores indtag af netop grønne bladgrøntsager, som er blandt de aller sundeste fødevarer, som vi helst skal spise hver dag.
Hvilke små skridt kan jeg tage i den retning? Små skridt som gerne skal blive til gode vaner?

Grønkålssmoothies
350 g grønkålssmoothie pr glas.

Sjovt nok var det et underholdningsprogram på fjernsyn, som fik mig skubbet i retning af mit første bedste skridt mod grønne smoothies. Nemlig serien “Rigtige mænd”, som blev sendt  i vinters – eller “Vild med mænd”, som jeg flere gange er kommet til at kalde programmet 😀
Rigtige mænd er jo ikke vilde med grøntsager, men som programmet skred frem, fik deltagerne sat ord på, hvor meget bedre, de havde fået det med flere grøntsager, motion og fællesskabet. De blev i forløbet introduceret til grøntsagssmoothies, som en nem måde at indtage flere grøntsager på.
Rigtige mænd og grøntsagssmoothies lignede bestemt ikke et godt match i deres første møde, men mod slutningen af programmet havde de fleste helt overgivet sig til de blendede grøntsager. En af familierne havde skabt sig en god vane med at lave en stor portion grøntsagssmoothie, hver dag, når de kom fra arbejde.

Det var så her min hjerne gik i gang med at tænke: “Det var da en god ide med en sund smoothie hver dag efter arbejde – sikke en dejlig vane, hvis det kunne lade sig gøre – hvad vil det kræve, hvis jeg begynder på det? – Det må give super god energi, fremfor nu, hvor jeg måske kommer til at spise noget brød eller chokolade og bliver træt (fordi jeg har været tidligt oppe) – Hvis jeg nu har en stor pose vasket grønkål eller spinat i køleskabet, og hvis jeg sørger for at have supplerende frosne grønne grøntsager og bananer lige til at hælde i blenderglasset, så kan det jo ikke tage mange splitsekunder at fremtrylle en grøn smoothie – jeg så vist et sted, at man kan bruge urtete som væde fremfor plantemælk? – Urtete er en god ide, ellers kommer vi til at bruge ret meget plantemælk…..osv”
Hjernen var slet ikke til at stoppe, så det måtte selvfølgelig prøves 😉

Grønne smoothies
Grønne smoothies: Spinat, grønkål, avocado, broccoli, mynte, citronmelisse, bananer, dadler og urtete.

For mig er det en succes både at være kommet i gang med at lave smoothies, og at jeg rent faktisk er lykkes med at lave grønne smoothies hver uge. Det siger sig selv, at når man kommer træt fra arbejde, er det nemt at vælge smoothien fra og måske tænke “jeg laver den i morgen”.
Med min øvrige mad er jeg vant til, at det er en kæmpe fordel at være et skridt foran i planlægningen, og det gælder også i forhold til at lave sunde eftermiddagssmoothies. Jeg hjælper mig selv ved at lave et lille stykke forarbejde dagen/aftenen før, hvor jeg laver en kande myntete og sørger for at de øvrige ingredienserne er lette at gå til – alt imens jeg forestiller mig og glæder mig til at komme fra arbejde i morgen og nyde en grøn, energifyldt og velsmagende smoothie 🙂

Grønne smoothies
Grønne smoothies med spinat, avocado, banan, persille, frisk fennikeltop, broccoli, ærter, matcha-te

Det er mig, som er drivkraften bag smoothieprojektet, og min familie nyder godt af al den sundhed, jeg propper i blenderen og servere for dem i glas. Opvasken forventer jeg dog, at vi er fælles om 😉
Jeg har også haft grønne smoothies med på udflugt – “……og to små grønne kommer på bordet” –  Ja, det er måske lidt synd for min mand, at det er mig han er gift med – Ha’ ha’ 😀

Grønne smoothies
Grønne smoothies med på tur.

I forvejen laver vi  grønne smoothies til morgenmad en eller to gange om ugen, som vi spiser med forskelligt drys. Det skriver jeg om i mit næste blogindlæg, hvor jeg også ser nærmere på sundhedsfordelene ved at spise grønne bladgrøntsager.

Morgenmadssmoothie
Morgenmadssmoothie

Opskrift på grønne smoothies:

Det er både nemt og en god ide at inkludere frosne grøntsager i sine grønne smoothies. Jeg bestræber mig derfor på altid at have spinat, broccoli, ærter, grønne bønner, persille, grønkål o.l. i fryseren.
Broccoli og grønne bønner skal helst koges lidt for at fremme deres sundhedsfordele, hvilket er inkluderet, når man køber dem frosne. Samtidig gør frosne grøntsager smoothien frisk og kølig.

Grøn smoothie
Print Recipe
Glutenfri. Opskriften er et forslag til ingredienser til grønne smoothies. Du kan roligt ret hurtigt begynde selv at kombinere dig frem ud fra, hvad du har, og hvad du har lyst til. Powerfoods, som spirulinapulver, macapulver, matchapulver osv., er oplagte at komme i sin smoothie, hvis man i forvejen anvender disse produkter og har dem i sine gemmer, men der er også masser af power i spinat og grønkål 😉
Antal personer
2
Antal personer
2
Grøn smoothie
Print Recipe
Glutenfri. Opskriften er et forslag til ingredienser til grønne smoothies. Du kan roligt ret hurtigt begynde selv at kombinere dig frem ud fra, hvad du har, og hvad du har lyst til. Powerfoods, som spirulinapulver, macapulver, matchapulver osv., er oplagte at komme i sin smoothie, hvis man i forvejen anvender disse produkter og har dem i sine gemmer, men der er også masser af power i spinat og grønkål 😉
Antal personer
2
Antal personer
2
Ingredienser
Antal personer:
Instruktioner
  1. Grønne smoothies
  2. Kom alle ingredienser i en blender og blend til indholdet er passende smooth (afhængig af blenderen) juster til ønsket konsistens med ekstra væske. Om den skal kunne drikkes eller spises med en ske.
    Grønne smoothies
  3. Man kan lave til to dage af gangen og opbevare det i en lukket beholder i køleskabet.
    Grønne smoothies
  4. Velbekomme 😀
    Grønne smoothies
Recipe Notes

God ide at tilføre en form for fedtstof (avocado, mandler, hampefrø, peanutbutter o.l.) for at få gavn af de fedtopløselige vitaminer (A og K), som er i smoothien, og ellers bare spise nogle mandler til sin smoothie.
Du kan bruge smoothies til at tilvænne dig grøntsager, du ikke bryder dig så meget om, ved at komme lidt i en smoothie og gradvist øge mængden i de følgende smoothies, så du vænner dig til smagen. Måske vil du pludselig kunne lide disse grøntsager i andre sammenhænge også.

Kommentér

Navigate