Aftensmad i uge 10

Aftensmad i uge 10? Meget er forandret siden uge 10. Det var jo, før Danmark lukkede ned?
Selv er jeg lige nu hjemme fra arbejde pga forkølelse. Coronaproblematikken er en lidt uhyggelig ramme omkring min forkølelse. Jeg har været syg en lille uges tid, og det er mange år siden, en forkølelse har haft så godt fat i mig. Ellers arbejder jeg normalt som sygeplejerske, og er jo som sådan ingenlunde udelukket fra at gå på arbejde. Men nu skal jeg selvfølgelig lige afvente, at hosten helt er stoppet, før jeg starter igen.

I dag er jeg så nået et punkt af friskhed, hvor jeg begynder at kede mig lidt herhjemme. De store køkkenprojekter er der ikke energi til, og sofaen har jeg fået for meget af. Derfor kaster jeg mig over bloggen, som er et sted, hvor jeg både nyder at bruge min tid, og hvor jeg henter energi.

Hvor relevant er det så lige med et indlæg om aftensmad i uge 10?
Først tænkte jeg: “Ærgerligt! Nu er det indlæg slet ikke relevant mere”.
Men så læste jeg Kirsten skaarups indlæg, “Boost dit immunforsvar”, og så på billedet af maden fra uge 10 igen. Det fik mig til at ændre holdning. Måske er der faktisk god inspiration at hente i disse retter. Nemlig inspiration til eksempler på farverig og immunboostende mad?
Som endda er egnet til  foodpreeping, og til at få brugt evt. rester af grøntsager og kål 😀
Samtidig får jeg en formiddag til at gå og henter noget god energi ved at blogge, som sikkert også hjælper mig til at blive hurtigere rask 😉

Foodpreppet aftensmad
Bagte rodfrugter, blandet kålsalat, hummus og andet grønt tilbehør.

Kirsten Skaarup skriver bl.a. i sit indlæg (som i øvrigt kan anbefales at læse i sin helhed):
“..Der er ingen hurtige fix for at undgå coronasmitten, men det vil være klogt at tænke på, hvad man spiser. Maden betyder meget for vores immunforsvar – og med et stærkt immunforsvar er vi bedre rustet til at afvise smitten eller komme hurtigere over sygdommen.
Jeg ville ønske, at jeg kunne sige, at sund mad er svaret på at undgå corona-udfordringen. Så enkelt er det desværre ikke. Men sikkert er det, at det er en god idé at styrke sit immunforsvar ved at sikre sig tilstrækkeligt med A-, C-, D- og E-vitaminer. Det er også klogt at få rigelige mængder af de såkaldte flavonoider. Flavonoider tilhører en gruppe plantenæringsstoffer med flere end 4000 forskellige medlemmer. Flavonoiderne kan være de pigmenter, der findes i frugt og grønt, andre flavonoider giver planterne deres duft eller smag. Så vælg gerne frugt og grønt med stærke farver som lilla, blå, lilla, gul og rød.”  Du kan læse hele indlægget HER

Man kan selvfølgelig vende den om og spørge:
“Hvad så veganermor. Du spiste denne farverige sammensætning af mad i uge 10, og så blev du forkølet i uge 11, hvordan synes du selv lige det går?”
Super relevant spørgsmål. Hvor gerne jeg end helst selv vil bestemme mit helbred, er jeg bare ikke helt herre over det – desværre – men jeg tror jo på, at jeg giver kroppen en stor håndsrækning ved primært at spise frisklavet plantebaseret, farverig og fiberig kost. Også til at blive hurtig rask igen  🙂

Foodpreppede retter til uge 10:

Mine overvejelser for valgte retter til uge 10 var, at jeg skulle bruge, hvad jeg havde i køleskabet / fryseren. Samt at jeg længe har haft lyst til at foodpreppe ovnbagte rodfrugter. Jeg skulle dække fire aftenretter – fra søndag til onsdag – og lave grønt tilbehør til hele ugens madpakker. Madpakkepålæg kunne jeg tage op fra fryseren, hvilket gjorde det muligt at koncentrere mig om ugens aftensmåltider.

Helt konkret forberedte jeg:
– En stor blandet rødkåls- og grønkålssalat
– Bagte rodfrugter af rødbeder, rosenkål, pastinakker og gulerødder. Jeg marinerede en dåse butterbeans i olie, tamari og røget paprika, og kom i ovnen sammen med rodfrugterne.
– En squash, som skulle bruges, måtte skrælles, blev skåret i skiver og bagt i ovnen 15 min.
– Stor hummus til hummustallerken
– Tahindressing
– Samt vanligt grønt til madpakker; rød peber, gulerodsstave, palmekål snittet fint og mungbønnespirer
–  Min mand bagte en stor portion pandebrød af søde kartofler.

Helt konkret blev det til følgende to aftenretter:

Hummustallerken
Hummustallerken med kålsalat, bagte rodfrugter, squash og butterbeans

Søndag og mandag fik vi hummustallerken med fyld af kålsalat og bagte ingredienser. Hertil tahindressing og pandebrød. Hummustallerken er en af mine livretter, og det var ren forkælelse to dage i træk.

Kålsalat med bagte rodfrugter
Kålsalat med bagte rodfrugter, squash, butterbeans og ristede græskarkerner.

Tirsdag og onsdag fik vi blandet kålsalat med diverse bagte ingredienser og ristede græskarkerner. Hertil tahindressing og pandebrød. Det blev overraskende super lækkert og fungerede også godt på andendagen. Overraskende fordi jeg ikke før har toppet lige denne kålsalat med bagte rodfrugter, og jeg var spændt på resultatet. Måske kan man tage lige den kålsalat man kender eller foretrækker og toppe med bagte rodfrugter for en velsmagende, solid og mættende salat. De marinerede, bagte  butterbeans tilførte ekstra proteiner, og ellers kan man servere en hummus sammen med salaten.
Der er en opskrift på tahindressing i “kålsalat med bagte rodfrugter”. Tahindressing er vores yndlingsdressing og ren forkælelse at spise fire aftener i træk. Pandebrødene derimod er bedst den dag, de er bagt og bliver lidt tørre ved opvarmning henover ugen. Her kan man bruge lige det brød, man foretrækker eller måske købe grove pitabrød?

Opskrifter:

Blandet grønkåls- og rødkålssalat
Glutenfri. Du kan eventuelt vælge andre ingredienser til salaten - efter lyst og køleskab
Se opskriften
Grønkåls- og rødkålssalat
Bagte rodfrugter
Glutenfri. Sammensæt selv dine bagte rodfrugter. Denne opskrift er tænkt som inspiration til, hvilke rodfrugter og grøntsager, du kan anvende. Improviser gerne og lav din egen kombination - Tilføj gerne andre ingredienser - her er ingen regler ; )
Se opskriften
Bagte rodfrugter
Hummustallerken
Glutenfri opskrift. Består af en opskrift grundhummus og opskrift på topping med avocadosalsa, krydrede kikærter og tahincreme.
Se opskriften
Hummustallerken med pandebrød
Kålsalat med bagte rodfrugter
Glutenfri. I denne salat kan man få brugt evt. rester af kål og rodfrugter. Bland de kål, du har - eller har lyst til. Bag de rodfrugter, du har - eller har lyst til. Sød med de tørrede frugter, du har - eller har lyst til. Føl dig fri til at improvisere 🙂
Se opskriften
Kålsalat med bagte rodfrugter
Pandebrød af søde kartofler
Glutenfri. Kan sagtens bages med hvedemel.
Se opskriften
Pandebrød med søde kartofler

Jeg krydser fingre for, at alle kommer bedst muligt igennem denne Corona- situation.

2 Comments

Kommentér

Navigate