Vegansk brunch – del 1

I sommers fik vi invitation til min storebror og svigerindes kobberbryllup. De inviterede til brunch lørdag d. 15. oktober. Jeg fik lov til at påtage mig opgaven med at lave veganerbrunch til de inviterede veganere og vegetarer. Madnørd, som jeg jo er, har jeg glædet mig meget til denne opgave.
Nu er festlighederne veloverstået, og jeg er blevet en erfaring rigere med vegansk brunch.

Mine første overvejelser omkring brunchen gik på at lave en tapas-brunchtallerken til hver veganer/vegetar. Jeg designede en tallerken med mange lækre ting på. Denne process hjalp mig med at finde på ideer til brunch-retter. Det endelige resultat blev dog en fælles anretning på en buffet, hvor vi hver især kunne forsyne os. Dette var, set i bakspejlet, en klog beslutning, da jeg opdagede, hvor stor forskel der er på, hvor sultne vi er efter morgenmad. Så ved en personlig tallerken, ville det have givet en del madspild, hvilket jeg undgik ved at lave buffet 🙂

Det har virkelig været en sjov opgave, og ideerne stod i kø for at komme med til brunch.
Det var selvfølgelig et stort arbejde, og jeg stod i køkkenet hele fredagen. Flere af tingene ville kunne være lavet i løbet af ugen, så det hele ikke skulle laves på en dag. Men jeg var på ferie indtil torsdag og havde sat fredag af til at lave brunch. Omvendt kan man sige, at det hele kan faktisk laves på en dag – Og så er det jo ikke så galt 😉  🙂

Her er et billede af veganer-brunch-buffeten. Der mangler lige en ret med bagte bær, som var i ovnen, da billedet blev taget:

Vegansk brunchbuffet
Vegansk brunchbuffet

Vegansk brunchbuffet:
Rødkålsalat
Brødbakke med rugbrød, rugfladbrød og kerneboller
Vegansk chorizo med hjemmelavet ketchup og agurker.
Mangochiagrød med granola
Kikærtepandekager med svampe-spinatfyld
Bagte bær med sojayoghurt
Platte med tre slags smørepålæg: Hasselnøddespread (nutella), Cashewnøddeost og sveske-mandelmarmelade

At der var rester tilbage, nød vi godt af samme aften, hvor 2 af vores unge mennesker hjalp os med at spise rester – vi fik simpelthen brunchrester til aftensmad MUMS!

Rester fra veganerbruch
Rester fra veganerbrunch

I dette indlæg er der opskrifter på smørepålæg og brød. De øvrige opskrifter fordeles ud på kommende indlæg 🙂

Du kan finde opskriften på hasselnøddespread, nutella HER
Du kan finde opskriften på cashewnøddeost HER
Du kan finde opskriften på kernebrød HER
Du kan finde en opskrift på et godt fuldkornsrugbrød hos www..madforlivet.com  HER

Vegansk smørepålæg til brunch
Vegansk smørepålæg til brunch

Opskrift på sveske-mandelmarmelade og rugfladbrød:

Sveske-mandelmarmelade
Print Recipe
Glutenfri. Opskriften er fundet hos Vestjysk højskole. Så enkelt - og så velsmagende 🙂
Sveske-mandelmarmelade
Print Recipe
Glutenfri. Opskriften er fundet hos Vestjysk højskole. Så enkelt - og så velsmagende 🙂
Ingredienser
Antal personer:
Instruktioner
  1. Læg svesker og mandler i blød i koldt vand 6-8 t eller natten over.
  2. Giv det er opkog og blend blandingen sammen. (hvis der er meget vand så hæld noget fra, inden du blender). Mandlerne må gerne give lidt crunh til marmeladen
  3. Afkøl og kom på glas med tætsluttende låg. Kan holde sig i køleskab 1-2 uger men er spist inden 😉
    Svedske-mandelmarmelade

 

Rugfladbrød
Print Recipe
Desværre ikke glutenfri. Opskriften er inspireret af bogen "Spis maven flad" af Charlotte Hartvig og Majbritt Engel. Det er nemme brød at bage, som kan røres i hånden og sættes på plade med en ske.
Rugfladbrød
Print Recipe
Desværre ikke glutenfri. Opskriften er inspireret af bogen "Spis maven flad" af Charlotte Hartvig og Majbritt Engel. Det er nemme brød at bage, som kan røres i hånden og sættes på plade med en ske.
Ingredienser
Dagen 1
Dag 2
Antal personer:
Instruktioner
Dag 1
  1. Kom kerner, frø og urt i en skål. Overhæld med kogende vand. Lad det udbløde mindst 2 t eller natten over.
Dag 2
  1. Rør gæren ud i lunken vand. Tilsæt salt, mælk og olie.
  2. Tilføj alle øvrige ingredienser (rugmelet til sidst) og rør dejen godt sammen. Dejen er fugtig.
    Dej til rugfladbrød
  3. Overdæk med et klæde og stil til hævning ved stue-temperatur i ca. 3 t. Kan dog både tåle at hæve kortere og længere tid.
  4. Opvarm ovnen til 185 grader varmluft (eller 200 gr. alm. ovn) Kom bagepapir på 2 bageplader
  5. Sæt dejen på bagepladerne med en ske dyppet i vand. Tryk brødene flade med skeen. Jeg plejer at få 18 brød ud af portionen og sætter 9 brød på hver plade.
    Rugfladbrød
  6. Bages i 30-35 minutter og afkøles på en rist.
    Rugfladbrød
  7. Jeg skønner, hvor mange vi kan spise de kommende par dage og fryser resten.
  8. Varmet på brødristeren og smurt med peanutbutter og banan hitter de som et skønt mellemmåltid hos os 🙂
    Rugfladrød med peanutbutter og banan
Recipe Notes

Den oprindelige opskrift er udelukkende med rugkerner og rugmel. Jeg har hen af vejen tilføjet perlebyg, chiafrø, hampefrø og brændenælder, og så længe, jeg har disse ingredienser i skuffen, fortsætter jeg med det 🙂 Men brødene kan sagtens bages uden.
Til "ostebord" eller brunch bager jeg mindre og flere fladbrød 🙂

2 Comments

  1. Sofie Bruus Hansen Reply

    Hej, det ser rigtig lækkert ud! Hvor har du købt vegansk chorizo? 🙂

    • Helle Reply

      Hej Sofie
      Jeg har selv lavet chorizo-pølsen. Det er lidt omstændeligt men samtidig også lidt sjovt at lave dem selv 🙂
      Du kan finde mit indlæg om chorizopølse og en opskrift her:
      http://veganermor.dk/vegansk-chorizopoelse/
      Eller du kan søge på vegansk chorizopølse på bloggen og komme direkte til opskriften 🙂
      Kærlig hilsen Helle

Kommentér

Navigate