Quinoarogn (vegansk stenbiderrogn)

Quinoarogn

Quinoarogn (vegansk stenbiderrogn)

Ret: Pålæg, Tilbehør, Topping
Keyword: Glutenfri
Glutenfri. Anvendes som topping på spreads og hummus, eller som fyld på blinis. Der bliver 1 glas som vist på billedet.

Ingredienser

  • 1 dl hvid quinoa
  • 1 lille rødbede (eller en skive)
  • 4-5 mandler (kan undværes)
  • 2 dl vand
  • lidt salt
  • 1 spsk Tamari (sojasauce)

Sådan gør du

  • Skyl 1 dl quinoa i koldt vand, og kom dem i en gryde sammen med 2 dl vand, rødbede og mandler samt lidt salt. Koges i 20 minutter. Hold øje med, at de ikke koger tør - tilsæt da lidt mere vand.
  • Fjern rødbede og mandler og tilsæt tamari. Lad "rognen" køle af. Gerne blive helt køleskabskold.
  • Rødbeden og mandlerne kan evt. moses, hakkes og blandes med lidt olie og bruges til ekstra pynt.
    Quinoarogn
  • Bruges som topping på vegansk smørrebrød.
    Vegansk håndmad
  • Eller som stenbiderrogn på blinis.
    Blinis med quinoa-rogn

Noter

Mandlerne, som koges med, toner farven lidt mere i retning af stenbiderrogn - på nørdeniveau 😉 De kan sagtens undværes.
Jeg er begyndt at lave en hurtigere version til vores hverdagsmad, hvor jeg skærer rødbederne i små tern, og lader dem blive i rognen. Det fungerer super godt 🙂
Du kan finde et indlæg og opskrifter på vegansk pålæg HER
Du kan finde et indlæg og opskrift på blinis med vegansk stenbiderrogn HER
Har du prøvet opskriften?Nævn @veganermor.dk på instagram!

Kommentér

Navigate