Minestrone med bladselleri og rosenkål

Glæd dig til denne minestrone med bladselleri og rosenkål 😀
Egentlig er jeg ikke så meget til “klare” supper med en masse fyld, men denne suppe følte jeg mig tiltrukket af med det samme, da jeg læste opskriften. En suppe med mange lækre grønne ingredienser og krydderier, baseret på lutter sundhed. En suppe jeg bare måtte prøve at lave 🙂
Til og med havde jeg alle ingredienserne i huset. Jeg behøvede ikke ud i kulden for at handle ind, hvilket nogle gange også kan være en afgørende faktor, for valget af aftensmad.
Opskriften er fundet i en stor, dejlig kogebog, “Grøn mad”, skrevet af Claus Meyer.
Suppen smager fantastisk og er spændende velkrydret med rosmarin, salvie, chili og fennikelfrø 😀
Der er en opskrift på minestrone med bladselleri og rosenkål i dette indlæg.

I år har jeg besluttet, at jeg her på bloggen vil beskæftige mig målrettet med at “få tiden tilbage i køkkenet”, forstået sådan, at jeg vil arbejde overbevisende for, at det er en god ide, at vi bruger tid på at lave vores mad fra bunden af friske, ugiftige råvarer.
Det kræver selvfølgelig, at vi lykkes med at finde ‘tiden’, men ikke kun det.  Det kræver nemlig også, at vi træner vores ‘mindset’ i at indse og forstå, at det er al ‘tiden’ værd.
Denne minestrone er et godt sted at begynde, både fordi den er overkommelig at lave, og fordi den er sund på samme tid.

Denne uges øvelse, til at træne vores “brug-tid-på-at-lave-mad-mindset”, går ud på at stoppe op ved ingredienslister på de råvare eller færdiglavede produkter, vi laver mad med.
En øvelse, som skal udvide vores bevidsthed omkring, hvad det egentlig er, vi spiser.
Hvilke ingredienser fodrer vi vores krop med?
Formålet er at kunne træffe nogle bevidste valg om, hvad vi gerne vil fylde i vores krop.
Lad os derfor lave en øvelse sammen i de kommende uger, hvor vi nøje læser indholdet af / ingredienserne i de produkter, vi laver mad med. Vi får måske brug for en ordbog 😉

Lad mig give et eksempel. Råvarerne i dagens minestrone er nemme at liste op. Jeg laver mad af økologiske grøntsager, og når jeg læser ingredienslisten på f.eks. rosenkål, så står der rosenkål. På bladselleri, løg, gulerødder står der bladselleri, løg og gulerødder.
På den røde linsepasta, står der tørrede røde linser. På bønnerne står der bønner osv.
Det er allesammen rene og ægte råvarer til den gode samvittighed.
Men når jeg nær-studerer bouillonkoncentratet, som jeg kommer i suppen, så indeholder det for det første grøntsager som gulerod, pastinak, porre, løg, cicorieekstrakt, og krydderier som persille, løvstikke, gurkemeje, hvidløg og muskat, samt Shii Take svampe. Herudover indeholder bouillonen faktisk ret meget salt, 48% havsalt, samt palme- og solsikkeolie, maltodextrin fra majs (et sødestof), rå rørsukker og gærekstrakt.  Pokkers osse 🙁

Der hvor mit mad-mindset er lige nu, vil jeg faktisk godt selv bestemme, om der skal sukker i min mad, Jeg er heller ikke tilhænger af at bruge palmeolie, og solsikkeolie bruger jeg ikke i varme retter.
Jeg er i forvejen bevidst om, at rigtig mange forarbejdede retter og råvarer er tilsat sukker, fordi industrien udnytter, at vores smagssanser tiltrækkes af den søde smag.
Det gør faktisk noget ved mit forhold til produktet, at det sminker sig med sukker. Jeg vil fortsætte med at bruge dette bouillonpulver, fordi det er en lille del af den samlede ret, men jeg åbner samtidig mine øjne for alternativer, og dybt inderst inde starter en tanke om, at jeg måske på et tidspunkt må igang med at lave min egen grøntsagsfond – ‘fra bunden og af rene råvarer’ 🙂

Glæd dig nu alligevel til at forkæle dig selv og dine med denne lækre varme vintersuppe 😀

Minestrone med bladselleri og rosenkå
Minestrone med bladselleri og rosenkål serveret med et drys persille og ovnristet brød med pesto og salt

Opskrift på minestrone med bladselleri og rosenkål:

Minestrone med bladselleri og rosenkål
Print Recipe
Glutenfri ved brug af glutenfri pasta. Opskriften er inspireret af Meyers bog "Grøn mad"
Minestrone med bladselleri og rosenkål
Print Recipe
Glutenfri ved brug af glutenfri pasta. Opskriften er inspireret af Meyers bog "Grøn mad"
Ingredienser
Antal personer:
Instruktioner
  1. Hjemmekogte bønner: 200g tørrede bønner, (f.eks cannellini eller hvide bønner, udblødt natten over eller kog 30-45 minutter ekstra) Kog udblødte bønner i rigeligt letsaltet vand ved svag varme en time.
  2. Minestrone med bladselleri og rosenkå
  3. Pil løg og hvidløg, og skræl gulerødderne. Hak løg, hvidløg, gulerødder og bladselleri groft.
    Minestrone med bladselleri og rosenkå
  4. Steg de hakkede grøntsager i olivenolie i en gryde ved svag varme i mindst 15 minutter, gerne længere, sammen med tomatkoncentrat og chili. sørg for at grøntsagerne ikke får for høj varme, men langsomt bliver gyldne og karameliserede.
    Minestrone med bladselleri og rosenkå
  5. Tilsæt rosmarin, salvie, fennikelfrø og bouillon, og lad det simre i først 30 minutter.
    Minestrone med bladselleri og rosenkå
  6. Rens rosenkålene ved at skære lidt af stokken af og pille de yderste blade af. Skær rosenkålene i kvarter, kom rosenkål, pasta og bønner i suppen, og lad den simre i yderligere 10 minutter.
    Minestrone med bladselleri og rosenkå
  7. Smag suppen til med salt, peber og eddike.
    Minestrone med bladselleri og rosenkål
  8. Skyl persillen og hak den groft Drys den over suppen ved servering. Velbekomme
    Minestrone med bladselleri og rosenkå
Recipe Notes

Denne minestrone er en fantastisk dejligt varmende vinterspise. Godt afstemt med forskellige krydderier.

Kommentér

Navigate