Marinerede kogte bønner – Food prepping

Marinerede kogte bønner var et tip, jeg fandt i bogen “Fra en plantespisers køkken – vegansk mad helt enkelt”, som er skrevet af Marianne Lodberg. Marianne skriver om de marinerede bønner:
“De er et godt bidrag til dagens proteinbehov, og har man haft en travl dag, eller det bare lige skal være lidt let, er det dejligt at have en skål marinerede bønner eller linser på køl.”  -Marianne Lodberg.
Det er to år siden, jeg første gang lavede marinerede bønner. Mit udgangspunkt var, at jeg ville hjælpe min mand til en mere proteinrig kost, fordi han trænede meget og havde svært ved at holde sin vægt.
Marinerede bønner viste sig at være geniale. De smager skønt og er samtidig super nemme at lave.
Vi har næsten altid en portion marinerede bønner i køleskabet, og vi sætter stor pris på at kunne toppe vores frokostmadder med disse marinerede bønner.
Her er nogle billeder af vores hverdagsmadder med marinerede kogte bønner:

Rugbrød med smørepålæg og marinerede bønner
Rugbrød med smørepålæg og marinerede bønner
Marinerede kogte bønner
Flere håndmadder toppet med marinerede kogte bønner.

Marinerede kogte bønner hører med, når vi frokost-food-prepper. De består af to forskellige slags bønner eller evt. linser og en marinade med olivenolie, citrusuniversal, æblecidereddike, Tamari,  agavesirup, revet ingefær og rosmarin. Vi har stort set altid marinerede bønner i køleskabet, som vi oftest bruger til at toppe vores madder med, men de kan også bruges til mange andre ting; som tilbehør til pitabrød, tortillas, hummustallerken, Budda-bowls i salater og meget mere.
Vi laver sjældent de marinerede bønner ens fra gang til gang. De kan nemlig varieres en del i kombinationen af bønnerne. Vi vælger også tit en kombination af bønner og linser.
Jeg har det lidt med bønner og linser, som med øvrige planter, at jeg godt kan lide at spise de forskellige farver, og derfor sørger jeg for en god variation af “bønnefarver” i vores mad 😉

Marinerede hjemmekogte bønner
Marinerede hjemmekogte bønner

Dette indlæg er en del af en række af indlæg i februar med tema om Food prepping. Food prepping handler om at bruge TID på at spare TID, og samtidig opnå nogle sunde måltider. Jeg har tidligere delt opskriften på marinerede kogte bønner her på bloggen, og da de er geniale til Food prepping, deler jeg den lige igen 😀
Hvis du vil forberede dig til at food-preppe i den kommende weekend, kunne marinerede bønner måske være en ide? – måske kender du allerede i forvejen til marinerede bønner?
Du kan læse et tidligere indlæg om marinerede kogte bønner HER

Opskrift på marinerede kogte bønner / linser:

Marinerede kogte bønner
Print Recipe
Opskriften er fra bogen "Fra en plantespisers køkken - vegansk mad helt enkelt", som er skrevet af Marianne Lodberg. Der er frit valg på, hvilke bønner, du vil bruge, og du kan tilføje linser eller erstatte bønnerne med linser.
Marinerede kogte bønner
Print Recipe
Opskriften er fra bogen "Fra en plantespisers køkken - vegansk mad helt enkelt", som er skrevet af Marianne Lodberg. Der er frit valg på, hvilke bønner, du vil bruge, og du kan tilføje linser eller erstatte bønnerne med linser.
Ingredienser
Marinade
Antal personer:
Instruktioner
  1. Vælg to dåser bønner - eller kog dem selv. Hvis du bruger tørrede bønner, skal de lægges i blød natten over - eller minimum 8 timer - og koges 45-60 minutter efter anvisninger på posen og afkøles. Linser koges ligeledes efter anvisninger på posen.
    Marinerede kogte bønner
  2. Bland marinaden sammen og kom bønnerne i, vend godt rundt.
    Marinerede kogte bønner
  3. Marinerede kogte bønner
  4. Kom på glas med låg til, eller i en skål med en tallerken over, og sæt på køl.
Recipe Notes

Marinerede kogte bønner holder sig i køleskabet ca 1 uge i beholdere med tætsluttende låg.
De er et godt bidrag til dagens proteinbehov.
Madpakkeegnede
Du kan finde opskriften på citrusuniversal HER

6 Comments

  1. Oh wow, dette er virkelig lækkert og “kød-agtigt” pålæg eller tilbehør til salat med god umami smag…lige hvad jeg har søgt efter.tak!

    • Helle Reply

      Hej Stinne
      Velbekomme 🙂
      Og så gør det jo ikke noget, at det er super let at lave 😉
      Ha en dejlig dag 😀

  2. Blot lige en evaluerende tilføjelse..jeg har lavet denne lækre bønne opskrift i går og igen i dag. I går brugte jeg frisklavet citron universal til opskriften mens jeg i dag anvendte citron universal som var et døgn gammelt.
    Min konklusion er efterfølgende at bønneopskriften her smager bedst med frisklavet citron universal. Det 1 døgn gamle citron universal får en lidt gennemtrængende bitter smag lige i denne opskrift synes jeg mens den frisklavede smager himmelsk heri!

    • Helle Reply

      Hej Stinne
      Jeg ser først din kommentar nu.
      Jeg har fået en lignende kommentar fra endnu en læser, og vi er kommet frem til, at hun river en del af den hvide hinde på citronen i sin citrusuniversal, og at det er den, som er bitter. Gør du mon også det?
      Ud fra et sundhedsperspektiv er det også en god ide.
      Jeg laver citrusuniversal udelukkende med den yderste gule del af citronen, hvilket gør at jeg kun får “citronoliernes” aroma fra den gule skal i min citrusuniversal, og dermed bliver citrusuniversalen blot bedre og bedre ved at stå. Jeg bruger uden problemer citrusuniversalen i mine bønner, også når den har stået flere dage i køleskabet.
      Jeg tror, det kan være derfor, at jeg ikke genkender problematikken ved, at den friske citrusuniversal er god og allerede dagen efter gør bønnerne bitre.
      Der er også mange sundhedsfordele i den yderste gule skal 🙂
      Jeg kan faktisk huske, at vi gjorde lidt de samme erfaringer i starten, da vi lavede citrusuniversal, hvor min mand også rev en del af de hvide med.
      Tak for din evaluering 😀
      Kærlig hilsen Helle

Kommentér

Navigate