Hummus med jordskokker og persille

Jeg har lige lavet hummus med jordskokker og persille efter inspiration fra et opslag på Facebook lavet af Århus økologiske fødevarefællesskab. Jeg faldt for billedet af en lysegrøn hummus, og med ingredienser som jordskokker og persille var det absolut en hummus-variation, jeg måtte prøve 🙂
Vores jordskokker er godt nok frosset fast i højbedet lige for tiden, men heldigvis er danske økologiske jordskokker både billige og nemme at få fat i på denne årstid. Jeg måtte lige en tur i Fakta.
Dette indlæg indeholder min version af AOFF’s opskrift på hummus med jordskokker og persille.

Jordskokker og persille

Jordskokker er både en vintersæson-vare, og så er de sunde 🙂
Jordskokken indeholder en pæn mængde præbiotika, som især fodrer vores gode tarmbakterier.
Jeg har lige læst bogen “Mad til glade tarme” af Søren Lange og Mette Bender. Det er en interessant og meget læseværdig bog, som jeg kun varmt kan anbefale 😀
S. Lange & M. Bender skriver bl.a. følgende om præbiotika og jordskokker:

“Præbiotika er de særlige fibre, som de gode bakterier i dit tarmunivers lever af. Præbiotika holder tarmene sunde og hele organismen rask og vital.
…… En femtedel af af jordskokken er præbiotiske fibre. Vil du være sikker på et solidt skud præbiotika, kan du spise et par jordskokker om dagen. Bare snit dem og smid dem i salaten, på panden eller i gryderetten.
Jordskokken er en gammel, velkendt grøntsag, som er let at få fat på i butikker eller at dyrke selv. Dens popularitet stiger i disse år, og er du ikke kommet i gang, er tiden måske inde.
Udover at justere tarmens bakteriebalance virker jordskokken stabiliserende på blodsukkeret og stimulerende på galden. Med et stabilt blodsukker er det nemmere at spise sundt uden at gå sukkerkold. Med en aktiv galdeproduktion er det lettere at omsætte fedt, holde den slanke linje og holde kolesteroltallet nede.
Jordskokken har en udtalt nøddesmag, en svag sødme og efter nogens mening et let pift af hav i sin smag. Den er i familie med solsikken.
Læg knoldene i blød i koldt vand i en times tid inden brug, så er du sikker på, at de er sprøde. Skrubber du dem i stedet for at skrælle dem, får du fuldt udbytte af skrællens mange næringsstoffer. Udskåret jordkok kan ligesom æbler ilte og få lidt brun farve. Undgå dette med lidt citronsaft på knivsbladet inden udskæring.”  – S. Lange & M. Bender, 2016

Sundheds- og ernæringsekspert, Oscar Umahro uddyber om jordskokker:

“Jordskokker indeholder en masse inulin. Inulin er en speciel type fibre, der også findes i artiskokker, bananer, løg, porrer og hvidløg.
Inulin består af en af masse fruktose molekyler, der er sat sammen i lange kæder. De kan ikke fordøjes af mennesker, så derfor har de ingen kalorieværdi. Men inulin smager stadigvæk lidt sødt. Det er derfor at jordskokker smager sødt. For selvom vi ikke kan frigøre fruktosen i inulinen, kan vi delvist smage den.
Til gengæld bliver inulinen “spist” af gavnlige tarmbakterier, så tænk på jordskokker og inulinen de indeholder, som en slags “mælkesyrebakterie-foder”. Og med de 1,5-2 kg bakterier vi har i mavetarmsystemet, så er det en god ide, at sørge for at fodre de “gode” af dem. Det kan du bl.a. med inulinen i jordskokker.
NB: Ved opvarmning nedbrydes noget af inulinen, så der frigives fri fruktose. Det er derfor jordskokker kommer til at smage en smule sødere, hvis du ovnbager dem, sauterer dem o.s.v.” – Umahro

Jeg er konstant på udkig efter variation til hverdagens veganske pålæg, og eftersom jeg lige har læst så meget godt om jordskokker, er det helt oplagt at liste flere af disse skønne knolde ind i vores mad 😉
Jeg har ændret lidt på den opskrift, jeg lod mig inspirere af; mindre olie, mere Tahin, mere citron o.l.
Selv synes jeg dette jordskokke-smørepålæg smager rigtig dejligt. Min mand er ikke helt enig, han har det i forvejen lidt blandet med jordskokker.

Hummus med jordskokker og persille
Rugbrød med hummus med jordskokker og persille, radiciosalat, marinerede bønner og oliven.

Du kan læse et indlæg og finde en opskrift på en dejlig suppe med jordskokker HER

Opskrift på hummus med jordskokker og persille:

Hummus med jordskokker og persille
Print Recipe
Glutenfri. Denne hummus er inspireret af Århus økologiske fødevareselskab.
Hummus med jordskokker og persille
Print Recipe
Glutenfri. Denne hummus er inspireret af Århus økologiske fødevareselskab.
Ingredienser
Antal personer:
Instruktioner
  1. Hummus med jordskokker og persille
  2. Tænd for ovnen på 200 grader varmluft. Skrub eller skræl jordskokkerne, skær dem i både og vend dem i 1 spsk. olie og 1/3 tsk. salt. Bag dem i 20 minutter.
  3. Lad jordskokkerne køle af og blend dem herefter med halvdelen af persillen og de resterende ingredienser. Smag til og server f.eks. med hakket persille og paprika.
    Hummus med jordskokker og persille
  4. Tilføj evt. lidt vand for passende konsistens.
    Hummus med jordskokker og persille
  5. Velbekomme!
    Hummus med jordskokker og persille
Recipe Notes

Hummus med jordskokker og persille er en dejlig variation til hverdagens veganske pålæg.
Der bliver to glas af portionen, som vist på billedet.
Opbevares med tætsluttende låg i køleskabet i godt en uge. Kan fryses.

Kommentér

Navigate