Hjemmekogte bønner og kikærter

I denne uge har jeg funderet og reflekteret over, hvorfor jeg vælger at koge bønner og kikærter selv, fremfor at vælge den mere enkle løsning med at købe bønnerne færdigkogte. Mit korte svar til det spørgsmål er, at så ved jeg, hvad jeg spiser, og jeg slipper for uønsket kemi i min mad.
Det betyder ikke, at jeg aldrig bruger bønner fra dåse. De er bare ikke vores basismad.
Jeg har haft nogle fridage i ugen, og har blandt andet prioriteret at få fyldt godt med hjemmekogte kikærter og bønner i fryseren. (Se mere om at koge bønner og kikærter sidst i indlægget).

Jeg har et nytårsfortsæt på bloggen i 2018 om at sætte fokus på at få “TIDEN tilbage i køkkenet”.
Jeg har tænkt en del over, hvorfor jeg finder dette tema så vigtigt, at jeg ligefrem vil bruge bloggen som talerør for det. Er det ikke bare mig, som er en køkkentosse og nærmest bor i mit køkken?
Hvilke værdier er i spil i en livsstil, hvor jeg vælger at lave så meget mad, som muligt, fra bunden af?
Og hvorfor er det vigtigt for mig at dele og dermed forsøge at inspirere andre med mine indsigter?
Kommer jeg ikke bare til at skræmme læsere væk?

Inden I råber ja, til det sidste spørgsmål, lukker computeren ned og aldrig læser mine blogindlæg igen, vil jeg gerne invitere til, at I giver det en chance 😉
Jeg har ingen intentioner om hverken at missionere eller gøre mig bedrevidende.
Mine intentioner er mere at forstærke en stemme i sundhedsdebatten, som allerede bliver talt.
En stemme som fortæller os, “at vi er, hvad vi spiser”, “at maden kan være vores medicin”, og “at vi faktisk har et valg”. Et valg, som måske kræver lidt mere TID i vores køkkener 😉
Målet er at overdøve den stemme, som fortæller os, “at vi har meget travlt”, “at vi ikke har TID til at lave mad”, og “at mad ikke må tage TID at lave”.

Dagens indlæg om hjemmekogte kikærter og bønner er mit første skridt på en gåtur, hvis rute nok vil strække sig over hele 2018. En gåtur, hvor jeg ud fra forskellige perspektiver vil lede efter TIDEN og prøve at lokke den med tilbage i køkkenet. Det udbud af fødevarer og færdigretter, vi kan købe i dag, gør det nemt at have travlt. Vi behøver ikke bruge tid på at finde tid til at lave mad. Desværre er mange madprodukter ret forarbejdede og fulde af tilsætningsstoffer, som øger madvarens holdbarhed, men ikke er gavnlige for vores sundhed. Selvom vi kender de gode argumenter for at lave vores mad selv, er spørgsmålet måske stadig, hvordan vi finder TIDEN.

For mig hænger det, vi vælger at bruge vores tid på og giver vores fokus, tæt sammen med det, som er vigtigt for os – vores værdier. Jeg ved godt, at vi også nogle gange “spilder vores tid”, og så er det nok ofte på ting, vi ikke for alvor finder vigtige. Jeg vil med dette og kommende indlæg gerne medvirke til at sætte tanker i gang omkring vores tid. Måske kunne vi starte med at tænke over, hvordan vi egentlig har det med den tid, vi bruger til indkøb og madlavning. Er det vi spiser vigtigt for os?
Jeg tror på, det er godt at tage små bevidste skridt, når man gerne vil udvikle nye vaner. Et første skridt kunne være, at begynde at koge sine bønner og kikærter selv, altså hvis du plejer at købe dem på dåse. Måske bruger du allerede rigtig meget tid på din madlavning og koger alle dine bønner og kikærter selv 😀

Kogning af bønner og kikærter:

Bisphenol A (BPA) er et hormonforstyrrende stof, som bl.a findes i lakken på indersiden af dåser, der bruges til fødevarer og drikkevarer. En lak, som forhindrer, at metallet fra dåsen frigives til indholdet i dåsen. Fødevarerstyrelsen anviser til, at vi kan reducere vores indtag af BPA ved at købe uemballerede, friske fødevarer eller produkter, der er emballeret på karton, plast eller glas, samt købe frosne fødevarer i stedet for dåsekonserves.

Jeg bruger rigtig mange bønner og kikærter til vores madlavning. Risikoen for, at vi indtager BPA, er for mig et væsentlig argument for, at jeg finder tiden til at koge dem selv.

“Bønnekognings-livsstilen” handler meget om planlægning, og at være et lille skridt foran sig selv.
Især i starten kræver det fokus, når bønnekogningen skal finde sin plads i andre ugentlige gøremål.
Med fokus og lidt tålmodighed bliver det at iblødsætte og koge bønner noget, som vi automatisk gør, ligesom at vaske tøj og tømme opvaskemaskine 😉  En del af måden,vi lever på.

Bælgfrugter indeholder lektiner, som kan give madforgiftning. Lektinerne nedbrydes ved kogning. For at forkorte kogetiden kan tørrede bønner og kikærter sættes i blød, inden de koges. Og de skal koges, inden de kan spises. I Danmark anbefales det, at sætte bønnerne i blød i vand 10-12 timer, inden de koges (se kogeanvisning på posen). Hvis du ikke har fået sat bønner og kikærter i blød, kan du nøjes med at koge dem. Dog skal de koges i længere tid. Læs mere om iblødsætning og kogning HER
Selv sætter jeg oftest bønner i blød om aftenen og gerne flere, end jeg lige står og skal bruge, da det ca. tager lige så lang tid at koge 2 poser som 1 pose bønner. Overskydende bønner fryses ned i portioner ca. svarende til mængden i en dåse. På den måde gør jeg det nemt for mig selv på et andet tidspunkt. Jeg er begyndt at fryse bønner i genbrugsglas for at downsize mit forbrug af plastic.
Når bønnerne bringes i kog, vil du opleve, at det udvikler en del skum. Jeg plejer at afskumme med en hulske. Ved ikke om det er nødvendigt? Når bønnerne koger, er det vigtigt at holde fokus på opgaven, indtil der er skruet nok ned for blusset. Herefter sættes et ur og bønnerne passer sig selv. Jeg har flere gange oplevet at flytte fokus, og ærgrer mig højlydt, når bønnerne koger over – ud over hele komfuret 🙁

Kogning af bønnerKogning, afskumning, afkøling og afvejning 😉

Kogning af bønner
Hjemmekogte kikærter og hvide bønner
Marinerede hjemmekogte bønner
Marinerede hjemmekogte bønner

Jeg fryser bønner og kikærter ned i portioner med 250g eller 300g, som netop kan bruges, når der i en opskrift står 1 dåse bønner. Hvis man som jeg bruger glas til at fryse i, kræver det noget skabsplads i de perioder, hvor glassene er tomme 🙂
Det er mit håb at kunne inspirere med ord og billeder 😀

6 Comments

  1. Karina Konrad Reply

    Hej veganermor!

    Jeg noterede mig, at du skriver, at bønnerne skal udblødes, for at nedbryde lektiner. Det er ikke helt korrekt. Lektinerne nedbrydes ikke ved udblødningen, men ved kogningen. Udblødningen er dog ikke spildt, for det gør, at bønnerne ikke skal koge så længe.

    Det var bare det. Tak for en god blog.
    – Karina

    • Helle Reply

      Hej Karina
      Tak for din kommentar 🙂
      Kort efter jeg lavede indlægget blev jeg faktisk opmærksom på, som du skriver, at det ikke er nødvendigt at iblødsætte tørrede bønner rent sundhedsmæssigt.
      Jeg tilretter det i mit indlæg. Selv vil jeg fortsætte med at udbløde bønner og kikærter, netop pga kogetiden. Nu har jeg jo fået inkorporeret den vane 🙂
      Kærlig hilsen Helle

  2. Hej Veganermor.
    Når du sætter bønner / kikærter i blød står de så i køleskabet eller i køkkenet ved stuetemperatur?

    Tak for en god og inspirerende blog. 😊

    • Helle Reply

      Hej Gitte
      Jeg har bønnerne stående i en gryde på køkkenbordet men de udbløder. Det fungerer ganske fint.
      Velbekomme – Jeg elsker, hvis jeg kan inspirere andre 😀
      Kærlig hilsen Helle

  3. Pernille Kok Reply

    Hej , heldigvis er flere producenter gået over til bønner , og tomat i pap i stedet for dåser.
    (typen der får det helt dårligt når jeg ser folk putte metal i skraldespanden ;))

    • Helle Reply

      Hej Pernille
      Ser først din kommentar nu.
      Har en lille bekymring i forhold til, hvad pappet er behandlet med på indersiden, og hvilke stoffer det afgiver til fødevaren?
      Forhåbentligt er det bedre for os end dåserne.
      Ellers helt enig, og jeg er af samme type 🙂
      Kærlig hilsen Helle 😀

Kommentér

Navigate