Chiagrød med Matcha og en ny bog

“Sund med matcha i maden” er titlen på en ny bog skrevet af Sandra Pugliese og Sara Speyer.
I dette indlæg giver jeg et beskrivende indblik i bogen og bringer en opskrift på chiagrød med matcha, som er en af bogens mange opskrifter.

Matcha i maden
Sund med matcha i maden

Fra bogens bagside:

“Matcha er en særlig te fra Japan, der ikke bare udmærker sig ved en bemærkelsesværdig smuk grøn farve, men også ved indhold af en mængde sundhedsfremmende stoffer. Traditionelt er teen blevet brugt i den japanske teceremoni, men i de senere år er matcha blevet mere og mere udbredt og populær som superfood, der virker antiinflammatorisk, livsforyngende, fordøjelsesfremmende og meget mere.
Te laves almindeligvis som et udtræk, men matcha er pulveriseret te, som man pisker til en skummende drik. Det svarer til at spise hele tebladet. Når man bruger matcha i mad og drikke, udnytter man teens sundhedsmæssige egenskaber optimalt og giver et boost til kroppen. Denne bog giver opskriften på netop den kombination.
Efter en grundig indføring i matchaens baggrund, egenskaber og dyrkning, præsenteres en række opskrifter på lækre retter med matcha – lige fra morgenmad og drikke, til småretter, salater, varme retter, brød, kager og desserter. Her går både smag, udseende og virkning i kroppen op i en højere enhed, der i den grad forener sundhed med nydelse.”

Om forfatterne:

Sandra Pugliese er autodidakt kok og kogebogsforfatter. Hun har udgivet en lang række kogebøger, der alle har smag, sanselighed og sundhed i højsædet. Sandra har i mange år arbejdet med mad som medicin, og hendes holistiske tilgang til mad og sundhed har stor betydning, når hun kreerer opskrifter. Sandra brænder for at vise sine læsere, hvilke små mirakler de rette råvarer kan gøre for både krop og sind.
Sara Speyer er cand. mag i indologi og uddannet biopat, psykokinesiolog, zoneterapeut og reikihealer. Hun har mangeårig erfaring som selvstændig behandler og benytter også viden fra ayurveda og kinesisk medicin. Sara har i mange år brugt matcha som superfood til sig selv og sin familie.

Om bogen:

Jeg elsker at kigge i nye madbøger, hvilket også gælder for denne bog. At sætte mig med en helt ny bog og danne mig det første indtryk af bogen. Det første visuelle indtryk, og følelsen ved at have bogen mellem hænderne? Denne bog er lækker og indbydende. Matcha-teens smukke grønne farve går igen i bogens billeder, i bogens overskrifter og i fremhævet tekst. Bogens materialer emmer af kvalitet og bogen er gennem-illustreret med flotte, indbydende madbilleder i matchagrønne nuancer. Ud fra mit første indtryk af bogen fik jeg super meget lyst til at lave grøn mad med matcha 🙂
Indledende i bogen bliver man klogere på typer af te, på matcha-te og matcha-teens sundhedsfordele.
De sidste 100 sider er spækkede med opskrifter og skønne billeder.

Jeg er selv blevet vældig inspireret af at læse “Sund med matcha i maden”. Jeg har fået lyst til at tilføje matcha og flere grønne nuancer i min mad, Derfor har jeg været en tur i Helsekost efter en god kvalitet matcha-te og et ægte matcha piskeris. For ligesom at give det en ordentlig chance 😉
Begge sønner har været hjemme en periode i foråret for at forberede eksamener, og de har selvfølgelig fået serveret matcha-te, så de kunne blive super koncentrerede og fokuserede. For ældste søn fungerede det fint med matcha-te, men yngste søn oplevede modsat, at han blev træt, når han havde drukket matcha-teen?

“Sund med matcha i maden” er ikke en vegansk opskriftsbog, men samtidig er bogen ret plantebaseret i sin tilgang, og jeg formår nemt at skimme forbi de relativt få opskrifter, som indeholder kød. Jeg har reflekteret over, hvad det gør ved mig, at bogen også indeholder opskrifter med kød, og jeg er kommet frem til, at denne bog faktisk holder en fin balance med mange plantebaserede opskrifter og nogle ganske få med  kød, hvilket giver bogen potentiale til at ramme en bredere målgruppe, og dermed formentlig vil kunne inspirere flere ikke-veganere til at lave bogens plantebaserede retter og måske medvirke til, at de rykker sig i en grønnere retning.

Fra bogen:

Jeg har den sidste måneds tid haft “Sund mad med matcha” stående fremme i køkkenet slået op på en morgenmadsopskrift med chiagrød med matcha, som jeg vidste, jeg ville prøve. Denne chiagrød ser super lækker ud med friske bær og blomster, og nu er den afprøvet, smager skønt og vil helt sikkert blive gentaget. Jeg lavede grøden med en færdigkøbt hasselnøddemælk, som vist ikke var helt hvid, og derfor blev chiagrøden ikke helt så grøn som bogens chiagrød. Det skal man altså lige tænke på, hvis man gerne vil dupere nogen med en flot grøn chiagrød, Men grøden smagte über lækkert 😀

Chiagrød med matcha
Chiagrød med matcha

Jeg har også prøvet en grøn powersmoothie fra bogen, kaldet grøn powerdrik bestående af spinat, avocado, mynte, dadler, matcha, nøddemælk og vaniljepulver. Super dejlig 😀
Og min morgenyoghurt har også oplevet grønne morgener med  inspiration fra bogen.

Matcha i maden
Powersmoothies med matcha = grøn powerdrik
Yoghurt med matcha
Yoghurt med matcha

“Matcha gør at man bliver frisk, årvågen og fokuseret, men samtidig afslappet.” – Fra bogen

“Men kan jeg så mærke, at matchapulveret er godt for mig?” Godt spørgsmål 😉
Jeg tror på historien om matchapulveret og dets sundhedsfremmende virkninger med sine mange mikronæringsstoffer og antioxidanter. Om det så er matchaen, eller troen der virker?? Gør måske i virkeligheden ikke så meget. Jeg har haft matchapulver i skuffen et stykke tid, før jeg fik bogen, omend af en ringere kvalitet. Det har jeg blandt andet brugt til vores grønne morgenmadssmoothies. At matchapulveret også kan bruges til mange andre retter er både en interessant og sjov udfordring 😀

Opskrift på chiagrød med matcha:

Chiagrød med matcha
Print Recipe
Glutenfri, proteinrig morgenmad. Toppingen kan varieres efter smag, og hvad du har i køleskabet. Opskriften er fundet i bogen "Sund med matcha i maden" af Sandra Pugliese & Sara speyer.
Antal personer
2
Antal personer
2
Chiagrød med matcha
Print Recipe
Glutenfri, proteinrig morgenmad. Toppingen kan varieres efter smag, og hvad du har i køleskabet. Opskriften er fundet i bogen "Sund med matcha i maden" af Sandra Pugliese & Sara speyer.
Antal personer
2
Antal personer
2
Ingredienser
Grød
Topping
Antal personer:
Instruktioner
  1. Sigt matchaen ned i lidt af mælken og pisk det godt igennem. Pisk resten af mælken i, rør ahornsirup i og dernæst chiafrø. Det gøres nemmest i en skål med plads til det hele, eller to glas, så det er portionsanrettet med det samme.
    Chiagrød med matcha
  2. lad grøden stå på køkkenbordet i 10 minutter og rør jævnligt i den, så chiafrøene ikke klumper.
    Chiagrød med matcha
  3. Sæt låg på /dæk evt. med en tallerken, og sæt grøden i køleskabet. Minimum 4 timer og gerne natten over.
  4. Server med friske bær eller frugt og hvad du har lyst til. Jeg havde lyst til Peanutbutter, friske bær og granola, og det var guf 😉
    Chiagrød med matcha
Recipe Notes

Note fra bogen: "Det afhænger lidt af mælken, hvor meget eller hvor lidt chiafrøene suger, så det kan være, du skal justere med lidt ekstra chiafrø - eller lidt mere mælk, hvis du finder grøden for tyk."
Du kan finde en opskrift på granola HER

Kommentér

Navigate