Plantebaserede fedtstoffer

Dette indlæg omhandler en kursusaften på min mands arbejde, hvor ialt 12 personer deltog i en temaaften om sunde fedtstoffer. Der er link til opskrifter på viste retter.

Sunde fedtstoffer er overskriften på den anden kursusaften i en serie af fire, som min mand, Steffen har udbudt til sine kolleger. Du kan læse mere om baggrunden for kurset og om første kursusaften med temaet sunde plantestoffer HER

Alle kursusaftener er en blanding af teoretisk oplæg, praktisk, fælles madlavning og fællesspisning.
Vi mødes ca kl 16 efter arbejde og starter med en sund forfriskning, som denne gang bestod af en frisklavet rødbede-grøntsagsjuice, tilsat lidt hørfrøolie. Juicen blev ledsaget af daddelkugler med dadler, mandler og kakao. Det er nemlig en rigtig god ide at spise nogle sunde fedtstoffer sammen med sin juice, for bedre at kunne optage de fedtopløselige vitaminer i juicen.

Grøntsagsjuice og daddelkugler
Grøntsagsjuice og daddelkugler

Steffen brugte en lille times tid på at fortælle om fedtstoffer. Men behøver vi overhovedet fedtstoffer?
Ja, siger Steffen og forklarer, at fedtstoffer er ret vigtige byggesten i kroppens konstante byggeproces med at udskifte gamle celler med nye. Vores hjerne består af 70% fedt, vores nervebaner er isoleret med fedt, alle vores cellemembraner indeholder fedt, vores hormonsystem er afhængigt af fedt, fedtopløselige vitaminer skal bruge fedt for at blive optaget, fedt er energi og har betydning for vores varmeregulering m.m. Men det er ikke lige gyldigt, hvilke fedtstoffer, vi vælger som byggemateriale, eller hvordan vi behandler de forskellige fedttyper, når vi laver mad.
Vi lærte om:
Mættet fedt (f.eks kokosolie, smør)
Enkeltumættet fedt (f.eks olivenolie, avocado, mandler)
Flerumættet fedt, som igen kan inddeles i typerne omega 3 (hørfrø, chiafrø, hampefrø, fed fisk) og omega 6 (f.eks solsikkeolie, nødder, kerner).
Læren om fedtstoffer er dog ikke helt så enkel, fordi næsten alle fedtkilder indeholder noget af hver fedtsyregruppe i varierende mængde, f.eks. indeholder olivenolie 10% mættet fedt, 82% enkeltumættet fedt og 8 % flerumættet fedt, og græskarkerner indeholder 9% mættet fedt, 34% enkeltumættet fedt, 42% omega 6 og 15% omega 3 fedtsyrer.
Jo flere flerumættede fedtsyrer en olie indeholder, jo mere sart er den overfor opvarmning, lys og ilt. Derfor anbefales det, at vi steger og svitser i mættet eller monoumættet fedt (f.eks. kokosolie og olivenolie).

Kan vi så bare spise løs af de gode fedtstoffer?
Steffen lærte os, at indtaget af fedtstoffer ikke bør overstige 30% af vores kaloriebehov, og heraf skal vi helst have ca 1/3 af hver fedtgruppe (mættet, enkeltumættet og flerumættet) Samtidig skal vi have fokus på at få nok omega 3 fedtsyrer i forhold til omega 6, som helst skal holdes i forholdet 1:4. Hvis vi kun spiser planter (dvs. ingen fisk) må det anbefales at tage et algebaseret omega 3 tilskud dagligt.

Mad med sunde fedtstoffer
Farverige råvarer til aftenens menu med fokus på sunde plantebaserede fedtstoffer.

Aftenens menu:
Forfriskning: Grøntsagsjuice og daddelkugler
Quinoapilaf med avocado og dampet broccoli
Glutenfri kernebrød med to varianter af olivenoliesmør
Æbletærte med hasselnøddeis

Kilder til fedstoffer: Hørfrøolie, koldpresset olivenolie, mandler, avocado, hørfrø, solsikkekerner, sesamfrø, græskarkerner,  cashewnødder, hasselnødder, mørk chokolade.

Bilen pakket med farverige råvarer til aftenens madlavning med fokus på sunde fedtstoffet
Så er vi i gang
På vej mod quinoapilaf
sunde fedtstoffer
Færdig buffet med quinoapilaf, avocado, broccoli, kernebrød og olivenoliesmør
Glutenfri kernebrød med to varianter af olivenoliesmør
Velbekomme 😀
Jans tallerken med dessert 😉  Æbletærte med hasselnøddeis

Vi brugte en lille film til at runde aftenen af med, “Sundt fedt og mindre sundt fedt”. I filmen formidler Anette Harbech Olesen fra “Madforlivet.com”, hvilke fedtstoffer, vi bør vælge, og hvilke vi bør undgå, Filmen opsummerer på bedste vis det oplæg Steffen gav, før vi gik i skolekøkkenet og lavede mad.
Du kan læse en artikel om “sundt fedt – fakta om fedt og sunde fedtstoffer”, skrevet af Anette Harbech Olesen, og se filmen, som du finder sidst i artiklen HER
Anette Harbech Olesens holdning til fedtstoffer svarer overens med den lærdom, Steffen får på Kostakademiet, hvor han uddanner sig. Steffens uddannelse retter sig mod “almindelig” kostvejledning, men vores kurser indeholder udelukkende plantebaserede retter.

Det kan være vigtigt at vide, at der er forskellige toner i debatten om sunde fedtstoffer, hvilket gør det svært at navigere, når man ønsker sig en sund livsstil. Der er den “retning”, som Anette Harbech Olesen og Kostakademiet følger, hvor de med forskning og overbevisende argumenter taler for olivenolie, kokosolie, hørfrøolie osv, og så er der en anden retning, som diætist Maria Felding, og amerikanske Dr. Michael Greger følger, hvor de med forskning og overbevisende argumenter fraråder os at spise raffinerede olier overhovedet, og hvor olivenolie, kokosolie, hørfrøolie m.fl kategoriseres som raffineret olie, fordi olien jo er udvundet fra den hele plante og dermed uden resten af plantens næringsstoffer.
“Alle olier er forarbejdede produkter fra de sunde hele planter, men hvor kun fedtet er ladt tilbage. Olier er altså ikke en hel plante med alle dens kostfibre, proteiner og mikronæringsstoffer og er dermed ikke en “whole food” og plantebaseret fødevare”.Maria Felding

Den danske madkultur lægger sig traditionelt nok mest op af, at vi bruger raffinerede fedtstoffer i vores madlavning til stegning, bagning dressinger osv.
Steffen, og jeg er bevidste om, at vi bruger udvunden planteolie i vores madlavning, og at vi navigere mellem to modsatte holdninger til sunde fedstoffer. Der er konstant potentiale for forandring.
De to forskellige holdningerne til forarbejdede olier blev italesat og drøftet på kursusaftenen.

Igen en super dejlig og lærerig aften med glade og positive kursister 😀

Kommentér

Navigate