Veganske kimbap

Kimbap er en kendt koreansk ret, lavet af kogte ris og forskellige strimler grøntsager/ingredienser, der rulles sammen, og dækkes af et tyndt lag tang. Retten bliver skåret ud i små runde stykker og serveres gerne med kimchi eller soja. I stedet for fisk og rejer, som man normalt ville få i en japansk sushi-restaurant, bruger koreanerne ingredienser som oksekød, pølser, æg, spinat, agurk og gulerødder. Koreanerne blev inspireret til at lave kimbap, mens de var japansk koloni, men de valgte anderledes ingredienser til retten, som passede til deres egen smag.

I februar i år smagte jeg nogle lækre veganske kimbap, som min niece, Josefine havde lavet, og lige siden har jeg ønsket at lære at lave veganske kimbap 🙂
Nu har vi gjort alvor af det. Josefine besøgte mig i går, og jeg kom i kimbap-skole hos hende.
Midt på ugen fik jeg tilsendt en indkøbsliste med ingredienser som: Tangpapir (nori sheets), sushi ris, riseddike, lager eddike, rullemåtte og forskellige grøntsager. Det lykkedes mig at købe de fleste råvarer pånær en kinaradisse, så den måtte Josefine bringe med sig i toget hertil.
Jeg har haft en fantastisk lærerig eftermiddag i selskab med min kimbap-mester, hvor jeg har opøvet nye færdigheder ud i madlavning 😀

Først skulle der koges ris og tilberedes en masse skønne grøntsager: Kinaradisse, gulerødder, spinat, rødbeder og avocado. Her var jeg på hjemmebane, og kunne nemt følge Josefines anvisninger.
Bagefter skulle jeg lære at lave kimbap-rullerne, og det var faktisk sværere, end jeg havde troet.
Jeg synes selv, jeg fik lavet nogle ret fine ruller, og jeg var totalt koncentreret. Josefine havde tydeligvis en del mere træning og lavede snildt to ruller, mens jeg fik lavet en. Jeg er meget stolt af resultatet 😀
Josefine gav en eksakt anvisning for kogning af risene og hvor meget ris-eddike og salt, der skulle kommes  i. Men ellers blev resten af  ingredienserne tilberedt med mere “løs hånd”. Kinaradissen blev salt-syltet, gulerødderne saltet, rødbeden bagt, spinaten svitset med hvidløg og avocadostrimlerne vendt med limesaft.

Forberedelser til kimbap
Forberedelser til kimbap
I Kimbap-skole
I Kimbap-skole

Jeg lærte af Josefine, at vi ligesom koreanerne, jo bare kan vælge andre ingredienser til at komme i rullerne, alt efter, hvad vi bedst kan lide. F.eks har Josefine for nylig selv tilføjet rødbeden og dermed gjort kimbap’en visuelt flottere, samtidig med at rødbeden giver et dejligt sødt modspil til den salt-syltede kinaradisse. Jeg fanger ikke helt disse smagsnuancer endnu, fordi jeg er nybegynder ud i at spise kimbap, så jeg er mere optaget af konsistensen og den samlede smag, når jeg spiser retten.
Jeg kan rigtig godt li’ kimbap, og ikke mindre efter jeg selv har prøvet at lave dem, og både har set, hvordan der er kræset for ingredienserne, og hvor mange gode ting rullerne indeholder.

Veganske kimbap
Veganske kimbap-ruller
Veganske kimbap
Veganske kimbap
Veganske kimbap
Så er der serveret
Veganske kimbap
Veganske kimbap med sojasauce og grønkålschips.

Opskrift på veganske kimbap:

Veganske kimbap
Print Recipe
Koreansk inspireret mad. Glutenfri. Portionen svarer til 5 kimbapruller, og mængden af grøntsager er løst angivet. Du kan vælge at sylte hele kinaradissen, da den kan opbevares på glas med tætsluttende låg i flere uger, og bruges næste gang du laver kimbap, eller bruges til topping af en frokostmad eller som tilbehør til en ret. Billederne i opskriften illustrerer en dobbelt portion (>10 kimbap-ruller). Hvis du vælger at bruge quinoa eller røde ris, er det vigtigt, at de koges så de får en klistret konsistens.
Veganske kimbap
Print Recipe
Koreansk inspireret mad. Glutenfri. Portionen svarer til 5 kimbapruller, og mængden af grøntsager er løst angivet. Du kan vælge at sylte hele kinaradissen, da den kan opbevares på glas med tætsluttende låg i flere uger, og bruges næste gang du laver kimbap, eller bruges til topping af en frokostmad eller som tilbehør til en ret. Billederne i opskriften illustrerer en dobbelt portion (>10 kimbap-ruller). Hvis du vælger at bruge quinoa eller røde ris, er det vigtigt, at de koges så de får en klistret konsistens.
Ingredienser
Tang og ris
Grøntsagsfyld
Antal personer:
Instruktioner
Kogning af ris
  1. Veganske kimbap
  2. Start med at koge risene. De skal skylles godt, til vandet bliver klart. Koges efter anvisningen på pakken. Når de er færdigkogte, røres riseddike og salt i risene, som herefter stilles til afkøling. Kan med fordel koges dagen før.
Tilberedning af grøntsagsfyldet
  1. Veganske kimbap
  2. Vask rødbeden og bag den i ovnen, til den er mør at stikke i - tager 30-60minutter. Dette kan med fordel gøres dagen før, måske imens man alligevel har en ret i ovnen. Afkøl rødbeden så meget, der er tid til, og skær den i tynde ensartede strimler.
    Veganske kimbap
  3. Sylt kinaradissen: Vask og skræl radissen, og skær den i tynde ensartede strimler (f.eks. ½cm x ½cm) gerne i tangpladens længde.
    Veganske kimbap
  4. Veganske kimbap
  5. Kom radissestrimlerne i en skål eller på et glas og hæld lagereddike over. Det behøver ikke at dække strimlerne, men der skal være nok til, at det kan vendes godt rundt. Vi brugte ca 2 dl til en stor radisse.
    Veganske kimbap
  6. Kom godt med salt over - 3-4 tsk.
    Veganske kimbap
  7. Vend det hele godt
    Veganske kimbap
  8. Kinaradisserne kan syltes udelukkende med salt, men det er Josefines erfaring, at hvis rester skal spises til andre retter, er det en god ide også at søde strimlerne. Vi kom 2-3 spsk Birkesød i . Du kan bruge rørsukker eller andet sødestof.
    Veganske kimbap
  9. Vask og skræl gulerødderne, og skær dem i tynde ensartede stave, gerne i hele gulerodens længde.
    Veganske kimbap
  10. Kom gulerodsstrimlerne i en beholder, og drys godt med salt over dem. Saltningen giver gulerødderne en blødere konsistens.
    Veganske kimbap
  11. Bland godt.
    Veganske kimbap
  12. Vask og slyng spinatbladene. Hak hvidløget fint. Kom lidt sesamolie på en pande, og svits hvidløget kortvarigt.
    Veganske kimbap
  13. Vend spinatbladene med hvidløget, og steg videre, til spinaten falder sammen.
  14. Skær avocadoen i tynde strimler, og pres saften af ½ lime over, så avocadoen ikke bliver brun ved iltning.
    Veganske kimbap
Samling af kimbaprullerne
  1. Gør klar til at samle kimbaprullerne ved at have alle ingredienserne indefor rækkevidde. Samt en skål med koldt vand til at dyppe fingrene i undervejs.
    Veganske kimbap
  2. Vend rullemåtten, så snore-enderne vender væk fra dig (for at de ikke rulles med ind i risene ved rulningen). Hvis tangpladerne har en ru og en blank side, skal den ru side vendes opad, så den kommer indvendig i rullen.
    Veganske kimbap
  3. Gør fingrene godt våde, og tag en lille håndfuld ris over på tangpladen. Placer risene nederst på pladen, og tryk dem ud i et tyndt lag i hele pladens bredde.
    Veganske kimbap
  4. Gør fingrene våde mange gange undervejs, og tag mere ris, indtil risene dækker 3/4 eller 4/5 af tangpladen. Kunsten, og det lidt svære, er at gøre det helt tyndt 😉
    Vegansk kimbap
  5. Vegansk kimbap
  6. Kom nu fyld på i en ensartet mængde på tværs af rullen som illustreret. Start lidt over midten og byg ovenpå og nedad. Rækkefølgen af grøntsagerne har ingen betydning, og rullerne behøves ikke at laves ens. Selv gjorde jeg nøjagtigt, som Josefine havde vist mig i den afbillede kimbaprulle ved alle mine ruller 😉
    Vegansk kimbap
  7. Vegansk kimbap
  8. Vegansk kimbap
  9. Vegansk kimbap
  10. Vegansk kimbap
  11. Så skal der rulles og med fokus og koncentration på opgaven: Rullen skal være fast rullet. Rul fra bunden, og rul de underste ris over fyldet og ned på risene over fyldet, tryk nu rullen fast og rund på dette sted.
    Vegansk kimbap
  12. Rul videre herfra i en bevægelse, hvor du ruller og holder rullen fast med den ene hånd, samtidig med at du trækker i måtten fremefter (henover rullen) med den anden hånd (øvelse gør mester). På billedet vises, at inden rullen rulles helt færdig, skal det øverste tang gøres våd med lidt vand fra skålen, for at det kan hæfte sig fast på rullen til sidst. Når tangen er gjort våd, rulles rullen færdig.
    Vegansk kimbap
  13. Rullerne placeres på et egnet fad.
    Vegansk kimbap
  14. Opbevares i køleskabet indtil servering.
    Veganske kimbap
  15. Skæres i ca 1 cm skiver og anrettes på et fad. Endestykkerne kan man stå og prøvesmage, imens man skære ud 😉
    Veganske kimbap
  16. Spises f.eks. med spisepinde og dyppes i sojasauce.
    Veganske kimbap
Recipe Notes

Rullerne holder sig friske 3-4 dage i køleskabet. Josefine anbefaler, at man kan tage en hel rulle med i madpakken, og bare spise af selve rullen, uden at skære den ud. Det skal helt sikkert prøves 😀

Kommentér

Navigate