Veganske blinis med “look a like” stenbiderrogn

Inspireret flere steder fra, må jeg da også forsøge mig med blinis og “stenbiderrogn”.
Et er at få ideen, et andet er, at den lykkes i first take – det er jeg ikke så vant til.
Hvis nu vi koger quinoa sammen med en skive rødbede og nogle mandler, for at give den hvide quinoa stenbiderrognfarve. Kan man det? Jo, det går rigtig fint. Hvis man så tilsætter tamari (soya-sauce) for at gøre “rognen” salt. Så ligner det faktisk, og det smager rigtig godt 🙂

Jeg lavede to versioner. Den simple, hvor cremefraichen blev erstattet af soyade (soja-yoghurt), der afdryppes i et kaffefilter, Quinoa-rogn og rødløg. Og en lidt mere kompliceret og pikant, hvor cremefraichen erstattes af sellerimos med mandelfløde og peberrod. Begge dele smagte dejligt. Rødbedeskiven mosede jeg, og mandlerne blev hakket fint og blandet med rødbedemos og lidt rapsolie. Der blev kun ganske lidt, og det brugte jeg til ekstra pynt. Rødløgene skar jeg i fine skiver og marinerede i citronsaft.
Både sellerimos og marinerede rødløg fandt jeg opskrifter på hos “Mad for livet”:

http://www.madforlivet.com/opskrifter/sund-aftensmad/stenbiderrogn-med-hjemmebagte-blinis/

Blinis’erne er bagt på boghvedemel og rismel. De er glutenfri og super nemme.

Opskrift

Veganske blinis med "look a like" stenbiderrogn.
Print Recipe
Glutenfri. Der bliver ca 18 blinis.
Veganske blinis med "look a like" stenbiderrogn.
Print Recipe
Glutenfri. Der bliver ca 18 blinis.
Ingredienser
Blinis
Quinoa-rogn
"cremefraiche"
Pynt
Antal personer:
Instruktioner
  1. Start med blinisdejen, da den skal hvile mindst 1t i køleskabet.
  2. Sigt begge slags mel og salt ned i en skål. Lav et hul i midten og kom 3 dl sojamælk i. Pisk indtil det er godt sammenblandet. Dæk skålen med film og stil den i køleskabet 1t. Pisk herefter 1 dl. vand og lidt olie i dejen. Dejen skal være tykkere end pandekagedej. Bag blinis i kokosolie
    Blinis
  3. Mens dejen hviler i køleskabet. Laves quinoa-rognen.
  4. Skyl 1 dl quinoa i koldt vand og kom dem i en gryde sammen med 2 dl vand, rødbede og mandler samt lidt salt. Koges i 20 minutter. Hold øje med, at de ikke koger tør - tilsæt da lidt mere vand.
  5. Fjern rødbede og mandler og tilsæt tamari. Lad "rognen" køle af. Gerne blive helt køleskabskold.
  6. Mens quinoaen koger, sættes soyade til at dryppe af i et kaffefilter.
  7. Mariner løgene i citronsaft.
  8. Anret blinis med soyade, quinoa-rogn, rødløg og purløg eller karse. Rødbeden og mandlerne kan evt. moses, hakkes og blandes med lidt olie og bruges til ekstra pynt.
    Blinis med quinoa-rogn
  9. Blinis med quinoa-rogn og citron marinerede rødløg
Recipe Notes

Den nemme quinoarogn, som jeg laver, når rognen skal bruges til topping af en håndmad:
Jeg skærer rødbeden i små stykker, undlader mandlerne. Fisker ikke rødbederne op efter kogning, men lader dem være en del af pålægget, og ellers gør jeg som beskrevet i opskriften 🙂
Du kan læse et indlæg HER

2 Comments

  1. Linda Hendriksen Reply

    Hvad gør mandlernegodt for i quinoarognen ?
    Mvh Linda

    • Helle Reply

      Hej Linda
      Dejligt spørgsmål 🙂
      Mandlernes skind afgiver farve. Jeg bruger mandler for at twiste farven på rognen.
      Bagefter hakker jeg mandler og rødbede med lidt citron og olie og bruger det til ekstra pynt.
      Da jeg opfandt quinoarogn, var jeg optaget af, hvordan de kunne få samme farve som stenbiderrogn. Indrømmer at det er lidt nørdet 🙂
      Du kan sagtens undlade mandlerne – quinoaen vil få en fin rød farve af rødbederne alene 🙂
      Kærlig hilsen Helle

Kommentér

Navigate