Vegansk mad til tre dage i sommerhus

Min mand og mig har den forgangne weekend tilbragt tre skønne dage i et sommerhus på Langeland. Dage hvor vi har haft god tid til at lave lige præcist det, vi havde lyst til og god tid til bare at være 🙂
Vi har læst bøger og slappet af, svømmet hver dag og cyklet nogle ture i den skønne natur.
Når vi træder ud af hverdagen på denne måde, er vi enige om, at vi vil bruge mindre tid på at lave mad, end vi gør til hverdag – dog helst uden at gå på kompromis med sunde plantebaserede måltider.

For godt 1½ år siden bloggede jeg om “Vegansk mad til fire dage i sommerhus”, og jeg synes, det er ret sjovt at følge min mands og min udvikling fra at være nybegyndere ud i vegansk mad i forskellige sammenhænge og til nu, hvor vi har 3 veganske år på bagen. Vi føler os mere rutinerede og handler med en større lethed ud fra vores viden og praktiske erfaringer. Heldigvis er mange ting blevet meget nemmere med tiden – her i blandt vores madlavning 😀

Jeg besluttede i forhold til sommerhusweekenden, at jeg ville tage billeder af alle vores måltider med henblik på at dele billederne til inspiration her på bloggen.
Dette indlæg indeholder billeder af vores mad og link til opskrifterne på den viste mad.
Jeg blev super glad, da jeg opdagede, at sommerhusets “gamle” spisebord udgjorde den smukkeste baggrund for maden på billederne. Samt glad for det gennemførte og solskins-dejlige gule spisestel. Æstetiske detaljer, jeg bestemt ikke stoppede op ved for 1½ år siden. Jeg kan ikke lade være med at smile af mig selv, over hvordan jeg løbende forandrer mig med det, jeg beskæftiger mig med 😀

Og nu til maden:

Morgenmad:

Powergrød med banan og jordbær
Powergrød med banan og jordbær
Powergrød med banan og kiwi
Powergrød med banan og kiwi

Min mand og mig har fået en dejlig vane med at starte dagen med en solid og sund havregrød, når vi er “på tur”. Vi laver grødblandingerne hjemmefra, hvilket gør det nemt at sætte en grødblanding i blød i vand om aftenen for at koge grøden om morgenen (formiddagen 😉 )
Grød-toppingen med frugt og bær veksler med årstiden, og blev på denne tur banan, jordbær og kiwi.
Jeg kværnede hørfrø og sesamfrø hjemmefra og kom på glas lige til at hælde på den færdige grød.
Du kan læse et indlæg og finde en opskrift på lækker powergrød HER

Frokost:

Frokost med hummus, pesto, marinerede bønner og forskelligt grønt tilbehør
Frokost med hummus, rucolapesto, marinerede bønner og forskelligt grønt tilbehør
Frokost med svampe og pasta i pesto, vandmelonssalat og fingergrønt
Frokost med svampe og pasta i pesto, vandmelonsalat og fingergrønt
Speltbrød med tahin og svampe og pasta i pesto samt vandmelonsalat
Speltbrød med tahin, svampe og pasta i pesto + vandmelonsalat
Håndmad med hummus, chiligoji-gryde og grønt + vandmelonsalat
Håndmad med hummus, chiligoji-gryderester og grønt + vandmelonsalat

Hjemmefra lavede jeg en hummus, og ellers tog jeg bare med, hvad vi allerede havde i køleskabet. Vores køleskab er blevet meget mere velforsynet, efter vi har indført en rutine, hvor vi om søndagen eller først på ugen bruger en times tid på at lave forberedelser til ugens madpakker.
Denne nye rutine gjorde det nemt, at pakke køletasken til weekendens veganske frokoster.
Vi havde en rest pasta i persillepesto fra en af ugens middagsretter samt nogle svampe, som “trængte” til at blive brugt. Begge dele kom med på tur. Min mand skivede og ristede svampene og blandede dem med pesto-pastaen på en pande. Ristede svampe med pesto-pasta på ristet speltbrød udgjorde en fantastisk lækker frokost – måske en ny favorit frokost-ret 🙂
Vi tog også en halv vandmelon med på tur. Melonen blev omsat til vandmelonsalater og slog følge med mange af vores måltider. Vandmelonsalat, som vi laver den, er en helt enkel og lækkert, forfriskende salat blot med vandmelon i tern, hakket frisk mynte og ristede græskarkerner. Mums!
Du kan finde en opskrift på hummus HER
Du kan læse et indlæg og finde en opskrift på marinerede bønner HER
Du kan finde en opskrift på pesto HER

Aftensmad:

Restepizza med pesto og chili sin carne
Restepizza med pesto og chili sin carne
chili goji gryde med ovrristet brød med pesto og vandmelonsalat
Chili goji gryde, ovnristet brød med pesto og vandmelonsalat
Spidskålssalat og reste-chili goji gryde
Spidskålssalat og reste-chili goji gryde

Den første aften stod menuen på restemad. En rest fra ugens løb, bestående chili-sin-carne og tortillas, blev til en hurtig og nem pizza, hvor en reste-tortilla sammen med to stykker speltbrød udgjorde pizzabunde, som blev smurt med pesto, fyldt med chili-sin-carne, drysset med vegansk parmesan og bagt i ovnen. Pizzaerne blev serveret med fingergrønt. Overraskende lækkert! 🙂
Til de næste par aftenener lavede vi en chili goji gryde, som er en sund og velsmagende grøntsagsgryde, hvor grøntsager, gojibær og bønner tilberedes i én stor gryde. Det er en af vores favoritgryder og en “sommerhus-klassiker” 😉
Rester af  chili goji gryden fungerer godt koldt som topping på en hummusmad.
Den ene aften lod vi ovnristet speltbrød med pesto og en vandmelonsalat ledsage chili goji gryden, og næste aften lavede vi en stor spidskålssalat som tilbehør.
Du kan læse et indlæg med en beskrivelse af en nem camping-chili-sin-carne HER
Du kan finde en opskrift på chili goji gryde HER
Du kan finde en opskrift på spidskålssalat HER

Pizzabrød og fingergrønt
Pizzabrød og fingergrønt
Chili goji gryde, ovnristet brød og vandmelonssalat
Chili goji gryde, ovnristet brød og vandmelonssalat
chili goji gryde og spidskålssalat
Chili goji gryde og spidskålssalat

Farverige grøntsager, bær og frugter indeholder en masse gode mikronæringsstoffer, som vores krop helt på celleplan har gavn af, og med disse meget farverige retter, har vi til hvert måltid glædet os over, at vi med hver eneste smagfuld mundfuld har kunne forkæle os selv og vores krop.
Vi hører tit en sætning fra vores omgivelser:
“Jamen, der skal også være plads til at ha det sjovt og gi’ den gas. Vi skal da ha’ lov til at leve”
Underforstået spise alle mulige usunde ting med masser ad fedt, salt og sukker, som man måske især tiltrækkes af og forbinder med stor nydelse, hvis ens krop er vant til at indtage det: F.eks. chips, slik, kage, is, kød, pommes fritter, fed mad osv.
Det efterlader altid min mand og mig som et stort spørgsmålstegn, fordi vi ikke synes, vi forsager noget. Faktisk oplever vi, at vi “gir den gas”, når vi smæsker os i farverig og sund mad – og Jo flere farver, vore mad har, jo mere gas gir vi den! 😀
Det er ufattelig vanebetinget, hvad man føler lyst til og glædes ved at spise, og for os gælder det vist, at vi er blevet ret afhængige af den lethed og gode energi, vores krop og sind opnår gennem sund og farverig plantebaseret kost  😉

Snacks:

Snickers, vandmelon og ærter
“Wanna be – snickers”, vandmelon og ærter
Peanuts,rosiner og tortillas-chips
Peanuts, rosiner og tortillas-chips

Min mand og mig oplever automatisk ikke er så meget sukkertrang, fordi vores måltider skaffer os et stabilt blodsukker henover døgnet. Men selvfølgelig skal vi også “hygge os” og “leve livet”  – “falde i” og indtage usunde mellemmåltider – fordi det på en eller anden måde ER en del af vores “kultur” 😉
Personligt nyder jeg meget at snacke en “fedtemad” / snickers bestående af mørk chokolade (92%) med daddel og peanutbuttter. Jeg må indrømme, at jeg skal “styre mig selv” for at nøjes med én fedtemad 😉 Ønsket om at bevare appetitten til hovedmåltidet vejer dog heldigvis som regel højest 🙂

Håber dette indlæg kan være til god inspiration.
Rigtig god weekend herfra.

2 Comments

  1. Birgit Netjaeff Reply

    Det er så fint alt sammen, men hvad gør man, når det meste frugt smager som citron? Det skete, da jeg gik i overgangsalderen. Jeg kan ikke spise jordbær, ferskner, æbler, blommer, kiwi, kirsebær ect.
    Det er meget trist. Tomater kan jeg nogen gange spise. Mon nogen kender til dette? og hvad har I gjort?

    • Helle Reply

      ØV! Jeg føler med dig.
      Hvis dine smagsforstyrrelser er kommet til i overgangsalderen, har det måske noget at gøre med hormonforandringer.
      Søg på og følg evt. Caroline Fibæk, hun ved en masse om hormoner, og om at spise sine hormoner i balance.
      Håber det løser sig for dig.
      Kærlig hilsen Helle

Kommentér

Navigate