Vegansk risalamande

Der kan være rigtig mange overvejelser i spil, hvis man står overfor at skulle nytænke sin julemiddag, f.eks. fordi ens børn har skiftet livsstil. Det prøvede jeg sidste år, hvor begge mine børn var blevet veganere.
Hvor traditionel ville jeg gerne have, at julemiddagen skulle være?
Skulle jeg fortsætte med at lave vores vanlige julemad, og blot lave et vegansk alternativ til sønnerne?

Hvor stor betydning havde andestegen egentlig, når det kom til stykket?
Var jeg villig til at give slip på hele den traditionelle julemiddag og “starte forfra”?
Jeg ønskede mig en juleaften med lige så dejlig mad, som vi plejer at få og med samme gode og glade stemning. Hvordan ville jeg bedst kunne opnå det? 
Hvilke værdier ville være i spil for os, hvis vi valgte at droppe vores traditionelle julemenu og udelukkende lave vegansk mad? 

Alle disse overvejelser og flere til tumlede jeg med sidste efterår.
Vi har tradition for at holde juleaften hos os, og det er min mand og jeg, som laver al julemaden.
Vi besluttede os ret hurtigt for, at vi ville lave en helt vegansk julemiddag 🙂 Begrundet i, at begge sønner udelukkende spiste vegansk mad, og vi jo selv nok spiste omkring 90% vegansk.
Mine to sønner, deres far, min mand og jeg udgør den stabile kerne som deltagere i vores julefest, herudover er min mands døtre og deres kærester altid velkomne. Sønnernes far var helt med på ideen om en vegansk julemenu, og som ekstra bonus valgte min mands store datter, som er veganer, også at deltage i vores juleaften.

Som de “madglade mennesker”, vi jo er, har vi altid kræset rigtig meget omkring julemiddagen. Derfor var mit udgangspunkt for valg af julemad, at maden i sig selv har en stor værdi for vores juleaften.
Jeg startede ret tidligt på efteråret med at gøre tanker for menuen og finde opskrifter, som kunne prøves af. Vi holdt “generalprøve” på julemaden midt i november, hvor vi havde besøg af min mands lillebror. Han startede med at sige: “Hvis I hverken bruger kød, mælk, smør eller æg, hvad er der så tilbage at lave mad med?” Og han endte med at rose maden til skyerne. “Uhm! Det er virkelig godt det her” 🙂 🙂

Hjerternes jul
Hjerternes jul

Vores julemenu 2015:
Svampe – nøddepostej med grønkålssalat, rødkålssalat, salat med vilde ris og ristede jordskokker og en varm salat med æbler, bladselleri og valnødder.
Desserten var risalamande med appelsinsirup.

Julemenuen 2016 har jeg faktisk ikke helt på plads endnu.
I år er vi helt afklaret med, at vi laver vegansk julemad – vi glæder os.
Jeg ved, vi vil lave næsten de samme retter som sidste jul, men vi vil tilføje menuen en slags sovs, og svampe-nøddepostejen, skal laves på en lidt anden måde.
Jeg bringer opskrifterne her på bloggen i takt med, at juleretterne falder på plads.
Desserten bliver vegansk risalamande med kirsebærsovs, og opskriften kommer her.

Opskrift på vegansk risalamande med kirsebærsovs:

Vegansk risalamande
Print Recipe
Glutenfri. Opskriften er inspireret af Louise Vindahl og David Frenkiel, fra deres bog "Green Kitchen Rejser".
Vegansk risalamande
Print Recipe
Glutenfri. Opskriften er inspireret af Louise Vindahl og David Frenkiel, fra deres bog "Green Kitchen Rejser".
Ingredienser
Antal personer:
Instruktioner
  1. Kog risene i vandet i 2 minutter.
  2. Kom mandelmælken i, bring det i kog. Skru ned og lad simre under låg i 45-60 minutter under jævnlig omrøring. (I "Green Kitchen Rejser" står der: Kog risene i 25minutter - men det har aldrig passet for mig. Det må være en anden slags ris)
  3. Grøden bliver ret cremet. Køl grøden af. Kog den evt. dagen før.
  4. Kom de smuttede, hakkede mandler og kornene fra en stang vanilje samt ahornsirup i. Og rør det hele godt sammen. Smag til.
    Vegansk risalamande
  5. Vegansk risalamande
  6. Serveres med kirsebærsovs - købe eller hjemmelavet. Eller anden frugt- / bærsovs.
    Vegansk risalamande
Recipe Notes

Mandelmælken fungerer godt til risalamande, men vegansk risengrød - til at spise som risengrød med kaneldrys - synes jeg personligt bliver bedst, hvis det koges på en usødet plantemælk. F.eks. den grønne sojamælk fra Naturli, da mandelmælken er sødet og ikke klæder risengrøden (efter min smag).

2 Comments

  1. Laura Egemose Reply

    Hold da op, jeg er helt vild med dine ideer til veganske alternativer og dine lækre opskrifter! Fortsæt det gode arbejde 🙂

    • Helle Reply

      Hej Laura
      Tak for din dejlige kommentar. Det er skønt med et skulderklap 🙂
      At “veganisere” mad er faktisk en sjov diciplin. Jeg bliver så glad, når det lykkes, men der er også en del “fraklip”, hvor det ikke lykkes 😉
      Kærlig hilsen Helle

Reply To Helle Cancel Reply

Navigate